Meer bewegen met een app? Zo doe je het veilig

Meer bewegen met een app? Zo doe je het veilig
Getty Images

Er zijn wel duizenden apps die beweren dat ze je aan een betere gezondheid kunnen helpen. Maar hoe start je nu veilig te bewegen met een app? Wij vroegen tips aan Charlotte Van Tuyckom, sportsocioloog aan Howest en gespecialiseerd in e-health, apps en wearables.

1. Ken jezelf

“De meeste bewegingsapps zijn gemaakt voor de ‘gemiddelde mens’ en houden geen rekening met je leeftijd of conditie. Een beginneling volgt dus dezelfde work-out als een ervaren sporter, met kans op blessures als gevolg. Richtlijnen voor medisch verantwoord sporten ontbreken vaak.

Er zijn apps die aangepaste programma’s aanbieden op basis van leeftijd, maar zij ‘vergeten’ dan weer dat sommige vijftigers in betere conditie zijn dan sommige dertigers. Het is dus belangrijk om je eigen niveau goed te kunnen inschatten wanneer je met zo’n app begint te sporten, zodat je jezelf niet overbelast.”

2. Verwacht geen wonderen

“Apps als 10.000 stappen of StandUp kunnen je bewust maken van je eigen gezondheidsgedrag, en je aanmoedigen om daar iets aan te doen. Dat is absoluut een sterkte van dit soort tools. Maar om je levensstijl op lange termijn te veranderen, heb je ook sociale steun en plezier nodig, moet je feedback kunnen vragen en ontvangen, vooruitgang zien… Daarin schieten apps nog vaak tekort.”

3. Laat je niet ontmoedigen

“Een app als Strava kan leuk zijn, maar ook demotiverend wanneer je nooit een medaille verdient of ziet hoeveel beter andere mensen het doen. Focus op je eigen doelen en leg de lat niet te hoog.

MEER INTERESSANTE ARTIKELS:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)