© Getty Images

Intuïtief eten: wat is dat eigenlijk, en hoe begin je eraan?

Door Marlies Picavet

Wil je (opnieuw) een gezonde relatie met voeding en eten opbouwen, en ben je bereid om te leren hoe je naar je eigen lichaam moet luisteren? Dan is intuïtief eten wellicht iets voor jou. We leggen je graag uit wat het precies inhoudt.

Wat is intuïtief eten?

Eerst en vooral even een vooroordeel uit de wereld helpen. Intuïtief eten is geen dieet, integendeel: je zou zelfs het tegenovergestelde kunnen zeggen. Bij een dieet is alles meestal strak afgelijnd, en zijn er enkele restricties of regeltjes. Maar als je intuïtief eet zijn die er juist niet: je luistert naar je lichaam en je eet volgens wat je op dat moment nodig hebt. Eenvoudig gezegd: je eet als je honger hebt en je stopt als je een voldaan gevoel hebt. Je gaat eigenlijk, letterlijk, af op je eigen buikgevoel.

Wat zijn de positieve gevolgen?

Hét gevolg van intuïtief eten is vooral erg duidelijk op vlak van mentale gezondheid: je krijgt meer vertrouwen in jezelf en een positief zelfbeeld.

Bovendien wordt eten ook gewoon terug fijn, omdat het niet (meer) gepaard gaat met schuld- of schaamtegevoelens. Je kunt dus perfect genieten van een reep chocolade of een bord frietjes als je daar echt zin in hebt. Daardoor verbetert je relatie met eten, en heb je minder kans op eetstoornissen.

Omdat het gaat over een vrij recente levensstijl zijn op lange termijn nog niet zoveel lichamelijke gezondheidseffecten duidelijk. Intuïtieve eters blijken op kortere termijn alvast een verbeterde bloeddruk en voedselinname te tonen. Daarnaast geven onderzoeksresultaten ook aan dat er een samenhang is tussen intuïtief eten en een stabiel gewicht.

Val je af van intuïtief eten?

Intuïtief eten is er vooral op gericht dat je een gezondere relatie met eten krijgt. Als je normaal gezien vaak overeet, zou het kunnen dat je door intuïtief te eten wat kilo’s verliest, maar dat is niet het hoofddoel. Het wordt wel gelinkt aan een stabiel gewicht, dus als je het jojoën beu bent, is het zeker de moeite waard om het eens te proberen.

Wat zijn de valkuilen?

Intuïtief eten klinkt eenvoudig, maar is dat in de praktijk niet altijd. Er zijn ook zaken waarvoor je het best oplet als je ermee begint. Hoe meer het ‘dieetdenken’ er is ingebakken, hoe meer tijd er nodig is om er vanaf te geraken.

  • Veel mensen hebben in de loop van de jaren onbewust geleerd om de signalen van hun lichaam te negeren, en het vraagt best wat oefening (vaak met vallen en opstaan) om die signalen opnieuw te leren herkennen. Volhouden is de boodschap!
  • In principe mag je alles eten. Je zou dus te veel naar ongezonde voeding kunnen grijpen, maar dan voldoe je niet aan het principe om je gezondheid te eren. Het blijft dus wel de bedoeling om gezond en evenwichtig te eten. Neem de voedingsdriehoek er dus bij en haal voldoende dingen in huis die goed voor je zijn.
  • Het principe van intuïtief eten gaat uit van het idee dat iedereen in staat is om naar zijn lichaam te luisteren en zo controle kunnen hebben over wat en wanneer ze eten. Wat echter vaak vergeten wordt, is dat er ook omgevingsfactoren zijn die het je moeilijk kunnen maken. Zo komen er soms veel verleidingen op je pad (je partner die nog een late night-snack eet terwijl jij geen honger meer hebt, of een etentje waarbij je bord ongevraagd wordt aangevuld) en ben je soms te moe of te gestresseerd om de signalen van je lichaam juist op te pikken.

De principes van intuïtief eten

Door opvoeding, media en reclame kregen we vaak (onbewust) mee dat voedsel eenvoudigweg in te delen is in ‘gezond’ of ‘ongezond’, waarbij die laatste categorie strikt te vermijden is. De realiteit is niet zo verdeeld, en net dat wil intuïtief eten duidelijk maken met enkele basisprincipes:

  • Zet de dieetbril af.
  • Luister naar je hongergevoel.
  • Sluit vriendschap met eten.
  • Stop met bepaald eten te klasseren als ‘slecht’.
  • Er zijn geen restricties, tenzij om medische redenen.
  • Ontdek voldoening.
  • Voel als je verzadigd bent.
  • Wees lief voor je emoties.
  • Beweeg en voel het verschil.
  • Respecteer je lichaam en eer je gezondheid.

Starten met intuïtief eten

Je lijf geeft je in principe al de info die je nodig hebt: het geeft meestal feilloos aan wanneer je honger hebt of wanneer je genoeg gegeten hebt. Het probleem is dat die signalen bij de meeste mensen al sinds hun jeugd verstoord worden door allerlei factoren, zoals:

  • je moest als kind je bord leegeten, of je nu genoeg had of niet;
  • je wordt afgeleid tijdens het eten (bijvoorbeeld door je smartphone);
  • je eet snel iets aan je bureau en neemt dus geen tijd om met je eten bezig te zijn.

Enkele tips voor je aan de slag gaat:

  1. Het is dus belangrijk om die factoren aan te pakken en opnieuw voeling te krijgen met je lichaam. Dat doe je in de eerste plaats door je huidige eetgewoonten in kaart te brengen: wat gaat al goed, en wat kan er beter? Zo word je je bewust van jouw mogelijke hinderpalen.
  2. Probeer te werken met een hongerschaal van 1 tot 10 en je mate van honger er telkens aan te meten. Het is de bedoeling dat je niet pas eet wanneer je uitgehongerd bent, maar ook te stoppen als je voldaan bent en niet pas als je overvol zit.
  3. Je lichaam verwart honger soms met dorst. Begin dus elke maaltijd met een glas water, da’s hoe dan ook goed voor je én je zult daarna merken of je nog honger hebt.
  4. Eet bewust: neem de tijd om alleen te maar te eten, zonder bijvoorbeeld je smartphone.
  5. Kauw goed en schrok niet. Leg je bestek af en toe neer.
  6. Zin in zoet of vet? Dan ga je voor zoet of vet, zónder schuldgevoel. Geniet ten volle van dat stukje cake of dat handje chips. Dat zorgt ervoor dat je later niet gaat emo-eten.

Goeie vraag: kun je ook te veel water drinken?

Leesvoer over intuïtief eten

Meer weten over intuïtief eten? Dan is dit boek een aanrader:

intuïtief eten

Intuïtief eten, een revolutionaire anti-dieet methode – Evelyn Tribole en Elyse Resch. € 24,95.

Bron: gezondleven.be

Lees meer over een gezonde levensstijl:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."