De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Getty Images

Intuïtief eten: wat is dat eigenlijk, en hoe begin je eraan?

Door Marlies Picavet

Wil je (opnieuw) een gezonde relatie met voeding en eten opbouwen, en ben je bereid om te leren hoe je naar je eigen lichaam moet luisteren? Dan is intuïtief eten wellicht iets voor jou. We leggen je graag uit wat het precies inhoudt.

Wat is intuïtief eten?

Eerst en vooral even een vooroordeel uit de wereld helpen. Intuïtief eten is geen dieet, integendeel: je zou zelfs het tegenovergestelde kunnen zeggen. Bij een dieet is alles meestel strak afgelijnd, maar als je intuïtief eet, luister je naar je eigen lichaam en eet je volgens wat je op dat moment nodig hebt. Eenvoudig gezegd: je eet als je honger hebt en je stopt als je een voldaan gevoel hebt.

Val je af van intuïtief eten?

Intuïtief eten is er vooral op gericht dat je een gezondere relatie met eten krijgt. Als je normaal gezien vaak overeet, zou het kunnen dat je door intuïtief te eten wat kilo’s verliest, maar dat is niet het hoofddoel. Het wordt wel gelinkt aan een stabiel gewicht, dus als je het jojoën beu bent, is het zeker de moeite waard om het eens te proberen.

Wat zijn de voordelen?

Hét grote voordeel van intuïtief eten is dat je er een mentale opkikker van krijgt. Ook je zelfvertrouwen kan baat hebben bij deze manier van eten, want eten gaat niet meer gepaard met schuld- of schaamtegevoelens.

Wat zijn de valkuilen?

Er zijn ook zaken waarvoor je het best oplet als je begint met intuïtief eten. Een overzicht:

  • In principe mag je alles eten. Je zou dus te veel naar ongezonde voeding kunnen grijpen. Het blijft natuurlijk wel de bedoeling om gezond te eten. Neem de voedingsdriehoek er dus bij en haal voldoende dingen in huis die goed voor je zijn.
  • Intuïtief eten klinkt eenvoudig, maar is dat in de praktijk niet altijd. Veel mensen hebben in de loop van de jaren onbewust geleerd om de signalen van hun lichaam te negeren, en het kost best wat oefening (vaak met vallen en opstaan) om die signalen opnieuw te leren herkennen. Volhouden is de boodschap!
  • Het principe van intuïtief eten gaat uit van het idee dat iedereen in staat is om naar zijn lichaam te luisteren en zo controle kunnen hebben over wat en wanneer ze eten. Wat echter vaak vergeten wordt, is dat er ook omgevingsfactoren zijn die het je moeilijk kunnen maken. Zo komen er soms veel verleidingen op je pad (die verjaardagstaart van je collega, je partner die een zak chips opentrekt én dat restje pasta in de koelkast) en ben je soms te moe of te gestresseerd om de signalen van je lichaam juist op te pikken.

Intuïtief eten: de eerste stappen

Je lijf geeft je in principe al de info die je nodig hebt: het geeft meestal feilloos aan wanneer je honger hebt of wanneer je genoeg gegeten hebt. Het probleem is dat die signalen bij de meeste mensen al sinds hun jeugd verstoord worden door allerlei factoren:

  • je moest als kind je bord leegeten, of je nu genoeg had of niet;
  • je wordt afgeleid tijdens het eten (bijvoorbeeld door je smartphone);
  • je eet snel iets aan je bureau en neemt dus geen tijd om met je eten bezig te zijn;
  • enzovoort.

TIPS

  1. Het is dus belangrijk om die factoren aan te pakken en opnieuw voeling te krijgen met je lichaam. Dat doe je in de eerste plaats door je huidige eetgewoonten in kaart te brengen: wat gaat al goed, en wat kan er beter? Zo word je je bewust van jouw mogelijke hinderpalen.
  2. Probeer te werken met een hongerschaal van 1 tot 10 en je mate van honger er telkens aan te meten. Het is de bedoeling dat je niet pas eet wanneer je uitgehongerd bent, maar ook te stoppen als je voldaan bent en niet pas als je overvol zit.
  3. Nog een tip: je lichaam verwart honger soms met dorst. Begin dus elke maaltijd met een glas water, da’s hoe dan ook goed voor je én je zult daarna merken of je nog honger hebt.
  4. Eet bewust. Dat houdt onder meer het volgende in:
  • Neem de tijd om alleen maar te eten, zonder iets anders te doen. Leg je smartphone aan de kant en zet de televisie uit.
  • Kauw goed en schrok niet.
  • Leg je bestek af en toe neer.
  • Zin in zoet of vet? Dan ga je voor zoet of vet, zónder schuldgevoel. Geniet ten volle van dat stukje cake of dat handje chips. Dat zorgt ervoor dat je later niet gaat emo-eten.

Leesvoer over intuïtief eten

Meer weten over intuïtief eten? Dan is dit boek een aanrader:

intuïtief eten

Intuïtief eten, een revolutionaire anti-dieet methode – Evelyn Tribole en Elyse Resch. € 24,95.

Bron: gezondleven.be

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content