Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
© Getty Images

5 vragen over suiker aan diabetesexpert Bruno Lapauw

Hoeveel suiker heeft je lichaam nodig? Hoe goed doet de gemiddelde Vlaming het en wat kan beter? We vroegen het aan Bruno Lapauw, endocrinoloog en diabetesexpert aan UZ Gent.

Wat is suiker precies?

“Da’s meteen een moeilijke vraag. Suiker is een term die vele ladingen dekt. Glucose of bloedsuiker is de molecule die heel veel van onze lichaamscellen gebruiken als energieleverancier. Zie je op een voedseletiket staan ‘koolhydraten, waarvan suikers’, dan zijn dat de zogenaamde toegevoegde, geraffineerde of vrije suikers. Die suikers worden gewonnen via een chemisch proces uit suikerriet en suikerbiet waarbij helaas alle vezels en nuttige stoffen uit de plant verdwijnen. Fructose is dan weer een natuurlijke vorm van suiker die je terugvindt in fruit en bepaalde groenten.”

Hoeveel suiker heeft een volwassen persoon nodig?

“De Wereldgezondheidsorganisatie raadt niet meer dan 50 gram suiker per dag aan. Dat is 10% van onze calorie-inname. Zelf spreek ik liever over onze koolhydraatbehoefte omdat je lichaam eigenlijk perfect zonder die geraffineerde suikers kan. Die haal je beter uit brood, aardappelen en pasta, en niet uit koekjes en gebak. Je hebt er 300 gram per dag van nodig.”

Hoeveel koolhydraten gebruikt de Vlaming echt?

“Precieze cijfers hebben we niet, maar vast staat wel dat we veel te veel koolhydraten en geraffineerde suikers eten. We snoepen heel de dag door en krijgen zo veel suiker binnen. Daarnaast eet zelfs wie het goed probeert te doen nog steeds te veel brood en aardappelen of pasta.”

Welke voedingsstoffen komen we tekort?

“Ons lichaam gebruikt drie brandstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Paradoxaal genoeg halen wij in verhouding te weinig energie uit gezonde vetten. Maar door de band is er vooral een overconsumptie van koolhydraten. Als je die al zou kunnen terugbrengen naar die 300 gram per dag, dan ben je weer in balans. Veel mensen eten bovendien te weinig verse groenten en fruit. In fruit vind je ook van nature aanwezige suikers die je lichaam gebruikt als brandstof. Maar nog veel belangrijker zijn de vezels, mineralen en vitaminen die aanwezig zijn in verse groenten en fruit.”

Kun je ook helemaal zonder suikers of koolhydraten?

“Zonder geraffineerde suikers kan je lichaam zéker. Maar nooit meer koolhydraten, dat raad ik niet aan. Je zou zeker flink vermageren, maar bepaalde cellen in je lichaam kunnen niet zonder de glucose die je lichaam uit koolhydraten haalt. Zo zijn bijvoorbeeld je hersenen volledig afhankelijk van glucose, en die zet je beter niet buitenspel.”

Met dank aan endocrinoloog Bruno Lapauw van UZ Gent

Dit artikel maakt deel uit van ons Minder-suiker-dossier. Benieuwd naar meer? Klik hier!

Meer over suiker:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content