Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Fructose, sucrose, lactose: wat betekent het? Snelcursus etiket-lezen


Dit artikel is een onderdeel van het Minder-suiker-plan. Meer weten? Klik hier!


In de supermarkt weleens de indruk gehad dat suiker vele namen heeft? Inderdaad, ‘t is niet eenvoudig. Laat dit overzicht van de meest voorkomende termen je persoonlijke suikergids zijn bij het winkelen.

Van nature aanwezige suikers zijn …

… de suikers die je in groenten, fruit en zuivelproducten terugvindt. Let op: we hebben het dan níét over honing, agavesiroop of palmsuiker.

Natuurlijke suikers zijn …

… honing, agavesiroop, palmsuiker, kokosbloemsuiker … Ze worden ‘natuurlijk’ genoemd omdat ze niet geraffineerd of bewerkt zijn. Naast suikermoleculen bevatten ze ook nog nuttige elementen zoals vitamines en mineralen.

Geraffineerde, bewerkte of vrije suikers zijn …

… kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker, druivensuiker … Onze klassieke tafelsuiker, bijvoorbeeld, wordt uit suikerbiet en suikerriet gewonnen via een chemisch proces. Een suikerbiet bevat behalve suiker ook nog goede voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen, maar in bewerkte suikers zijn die helaas allemaal verdwenen.

Lees ook: 5 vragen over suiker aan diabetesexpert Bruno Lapauw

‘Koolhydraten, waarvan suikers’ zijn …

… de optelsom van de koolhydraten die je op bijna ieder voedseletiket vindt. Een voorbeeldje: lees je op de verpakking dat er in 100 gram tagliatelle ’69 gram koolhydraten, waarvan 3,6 gram suikers’ te vinden zijn? Dan betekent dat het volgende: pasta bevat van nature al vrij veel koolhydraten uit de tarwe. De fabrikant heeft er in dit geval echter nog 3,6 gram geraffineerde suikers aan toegevoegd. Die noemen we dan ook de ‘toegevoegde suikers’.

Glucose, fructose, sucrose, lactose …

Glucose is een suikermolecule die je van nature vindt in fruit, groenten, peulvruchten en granen. Fructose vind je dan weer minder vaak in planten, maar wel in fruit en honing. Sucrose of geraffineerde suiker (tafelsuiker) bestaat voor 50% uit glucose en 50% uit fructose. Ook lactose, de molecule die je terugvindt in melk, is een vorm van suiker.

Onze hersenen hebben glucose nodig voor een goede werking, maar een evenwichtig voedingspatroon voorziet volledig in die behoefte.

Hebben wetenschappers het over ‘bloedsuiker’? Dan bedoelen ze glucose. Onze hersenen hebben die nodig voor een goede werking, maar een evenwichtig voedingspatroon voorziet volledig in die behoefte aan glucose. Toegevoegde suikers zijn dus niet nodig.

Het eindigt op -ose, -stroop of -siroop?

Daar kunnen we kort over zijn; in die gevallen is het suiker 🙂

Zo zijn er ook nog sacharose of kristalsuiker, galactose, dextrose, maltose, trehalose … Stuk voor stuk vormen van suiker, dus.

Bron: diabetesfonds.nl

Dit artikel maakt deel uit van ons Minder-suiker-plan. Benieuwd naar meer? Klik hier!

Meer over suiker:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!