De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Getty Images

Feit of fabel: word je dikker door suiker?


Overgewicht speelt wereldwijd meer en meer op. Tegelijk eten we ook steeds meer suiker. Kunnen we dan stellen dat suiker dat overgewicht veroorzaakt, en kun je bijgevolg afvallen door suikers te mijden? 

Raar maar waar …

Paradoxaal genoeg is er geen rechtstreeks oorzakelijk verband tussen suiker en overgewicht. Een volwassen lichaam heeft een energiebehoefte van zo’n 2000 kilocalorieën per dag. Je zou ervoor kunnen kiezen die bijna uitsluitend uit geraffineerde suikers te halen (al zou dat heel ongezond zijn). Ga je dan bijkomen? Nee. Is het een goed idee? Natuurlijk niet.

Je lichaam heeft namelijk ook vetten, eiwitten, vezels, mineralen en vitaminen nodig. Die ontzeg je je lichaam door altijd voor suiker te kiezen en op lange termijn breng je je lichaam er zelfs schade mee toe.

Suiker niet verzadigend

Je zou dus suiker niet de schuld mogen geven van overgewicht. Onrechtstreeks is er echter wél een link tussen suiker en overgewicht. Suiker geeft namelijk helemaal geen verzadigd gevoel. Wanneer je die 2000 kilocalorieën aan voornamelijk geraffineerde suikers bereikt hebt, zul je denken ‘Is dit het nu?’ Je bent namelijk helemaal niet voldaan.

Probeer maar eens om één koekje te eten terwijl de rest van het pak verleidelijk naar je ligt te glimlachen.

Suiker zet aan tot meer consumeren. Door steeds voor zoet te kiezen, ga je veel meer eten en bereik je veel hogere calorie-innames. Daardoor verdik je uiteindelijk wél. Probeer maar eens om één koekje te eten, terwijl de rest van het pak verleidelijk naar je ligt te glimlachen. Best moeilijk, hé?

Kies je ervoor om je suikerverbruik sterk te verminderen? Dan zul je minder geneigd zijn tot overconsumptie en kom je normaal gezien bij een veel lagere algemene calorie-inname uit. En daar ligt je winst op de weegschaal! 

Dit artikel maakt deel uit van ons Minder-suiker-dossier. Benieuwd naar meer? Klik hier!

Meer over suiker:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content