Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

5 redenen waarom je toch nog moe wakker wordt na een lange nacht slaap

Door Marlies Picavet

Je hebt er alles aan gedaan om zeker aan acht uren slaap te komen, en toch voel je je ’s ochtends als een wrak. Een herkenbaar scenario? Dan liggen er misschien wel een of meer van de onderstaande redenen aan de basis van je vermoeidheid.

5 redenen waarom je moe opstaat na een nacht slapen

1. Je eet of drinkt te laat, of de verkeerde dingen

Dat je maar beter niet te laat nog een kopje koffie drinkt, wist je ongetwijfeld al. Maar je let best ook op met andere cafeïnerijke dranken en alcohol.

Bovendien kan ook eten je nachtrust verstoren. Als je te laat en/of pikant eet, is de kans groot dat je daar ’s nachts de gevolgen van draagt.

Hoe los je het op?

  • Drink geen koffie of andere cafeïnerijke drankjes meer na 14u.
  • Drink je laatste alcoholische drankje zo’n drie uur voor je gaat slapen en beperk je alcoholinname in het algemeen.
  • Gebruik niet te veel pikante ingrediënten in je avondeten, zeker als je weet dat je daar een opgeblazen gevoel van krijgt.
  • Stop ongeveer drie uur voor je gaat slapen met eten.

2. Je partner verstoort je slaap

Heb je een partner die regelmatig snurkt? Hij of zij doet het vast niet met opzet, maar door al dat gesnurk verlies je makkelijk een uur slaap! Gelukkig zijn er een aantal zaken die je kunt proberen om het tij te keren.

Hoe los je het op?

  • Ga een halfuurtje vroeger naar bed dan je partner. Zo ben jij hopelijk al in dromenland voor hij of zij begint te snurken.
  • Investeer in goede oordoppen.
  • Laat je partner dit artikel over snurken lezen.

3. Je slaapomgeving is niet optimaal

Je slaapkamer hoort een oase van rust te zijn, maar bij veel mensen wordt die oase ‘vervuild’ door allerlei stoorzenders die je welverdiende slaap kunnen dwarsbomen. Als je je slaapomgeving optimaliseert, geniet je vaak al snel van een verbeterde nachtrust.

Hoe los je het op?

  • Laat de verwarming uit. Uit onderzoek is gebleken dat de ideale slaaptemperatuur rond de 18°C ligt.
  • Verban blauw licht in je kamer. Dat betekent: geen laptops, smartphones, tablets, televisies, …
  • Investeer in verduisterende gordijnen.

4. Je snoozet te vaak

We weten het, het is verleidelijk om toch nog één keer die snoozeknop in te drukken voor je eindelijk aan de dag begint. Maar eigenlijk doe je er veel meer kwaad dan goed mee.

De reden? De tijd waarin je snoozet (meestal is dat zo’n 7 minuten) is niet lang genoeg om opnieuw in een diepe slaap te komen, waardoor je die snoozetijd helemaal niet nuttig gebruikt en je lichaam en brein vast komen te zitten tussen slapen en wakker zijn.

Hoe los je het op?

  • Zet je wekker buiten handbereik, zodat je echt moet rechtstaan om ‘m af te zetten.
  • Verslaafd aan je ochtendkoffie? Investeer in een koffiemachine die je kunt programmeren. Zo komt die heerlijke geur je meteen tegemoet als je je ogen opent.
  • Nood aan een nieuwe wekker? Een wake-uplight simuleert de zonsopgang en haalt je zacht uit je slaap.

5. Je hebt een slaapstoornis

Je hebt al de bovenstaande problemen aangepakt, en toch sta je nog steeds moe op? Dan is er misschien meer aan de hand: je zou bijvoorbeeld aan een slaapstoornis kunnen lijden. Die zijn er in véél vormen (slaapapneu, rustelozebenensyndroom, slaapwandelen, …) en je hebt vaak niet eens door dat je er last van hebt.

Hoe los je het op?

  • Raadpleeg een arts en lijst je symptomen zo duidelijk mogelijk op. Mogelijk word je doorverwezen naar een specialist of een slaapkliniek, waar men je slaap grondig analyseert.

Bronnen: thesleepdoctor.com, uza.be

HEB JE DEZE ARTIKELS AL GELEZEN?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!