Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Bijziendheid: zo bescherm je de ogen van je kinderen (en jezelf!)

Door Hanne Bral

Bijziendheid of myopie is in de laatste zes jaar zo’n 25% gestegen bij jongeren. Kinderen worden ook steeds op jongere leeftijd bijziend. En het feit dat ze steeds meer naar een schermpje zitten te staren, helpt niet echt. Wij vertellen je hier hoe je de ogen van je kinderen, en die van jezelf, kunt beschermen!

Steeds meer jongeren zijn bijziend

Oogartsen in ons land zien vaker kinderen en jongeren met bijziendheid. Maar wat is dat juist, bijziendheid? Wie bijziendheid of myopie heeft, kan niet goed zien in de verte. Voorwerpen van dichtbij zijn wel scherp. Dit komt omdat het oog te lang is, waardoor lichtstralen vóór het netvlies samenkomen. Wie bijziend is, moet een bril of lenzen dragen. Brilglazen hebben een negatief cijfer, bijvoorbeeld -3 dioptrie (-3 D).

De grootste oorzaak van bijziendheid is erfelijkheid. Bijziendheid neemt dikwijls toe in de puberteit, en stabiliseert nadien. En laten het net de tieners zijn die vandaag de meeste tijd doorbrengen op hun schermpje. Maar ook na de puberteit blijft het belangrijk om je ogen te blijven beschermen.

Zo bescherm je de ogen van je kinderen

1. Laat voldoende afstand

Lange tijd van dichtbij kijken is enorm vermoeiend voor je ogen. Het vergt veel inspanning, omdat je ogen constant moeten focussen. Al vraagt lezen op een beeldscherm meer inspanning dan lezen op papier. Laat altijd een ruimte van 30 cm tussen je ogen en je gsm, tablet of boek.

2. Ga naar buiten

Van buitenlucht krijgen we een fris hoofd, maar het is ook gunstig voor onze ogen. Natuurlijk daglicht zorgt er namelijk voor dat er dopamine vrijkomt in je ogen. Een tekort aan dopamine in je ogen, kan ervoor zorgen dat je ogen harder uitrekken, wat het risico op bijziendheid vergroot. Buiten kijk je ook automatisch verder weg, wat ontspannend is voor je ogen.

3. Geef je ogen rust

Onze ogen hebben regelmatig nood aan een pauze van al die schermen. Oogartsen en opticiens raden vaak de ’20-20-2 regel’ aan. Nadat je 20 minuten dichtbij hebt gekeken, naar een scherm of een boek, kijk je minstens 20 seconden ver weg. Zo kunnen je ogen ontspannen. Ga ook minstens 2 uur per dag naar buiten, zodat je ogen voldoende daglicht krijgen. Ga dus samen met je kids wandelen, fietsen, tuinieren, paddelen of ravotten – de mogelijkheden zijn eindeloos!

Bronnen: nws.nws.nws, VRT NWS, HLN, Goed.be, UZ Leuven

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!