Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Je kijkers in de kijker: 10x tips voor gezonde ogen

Door Jolien Thieleman

De gezondheid van onze ogen is iets wat we vaak vanzelfsprekend vinden. Zelfs als we een bril of lenzen dragen, zijn er nog bepaalde dingen die we over het hoofd zien om onze kijkers in goede conditie te houden. Een aantal tips voor gezonde ogen:

1. Eet gezond voor gezonde ogen

Gezond eten op je bord heeft een directe relatie met de gezondheid van je ogen. Citrusvruchten, groene bladgroenten en volkoren producten doen bijvoorbeeld wonderen voor je kijkers, net zoals voedingsmiddelen die rijk zijn aan zink (noten), vitamine A (wortelen), lycopeen (tomaten), luteïne (spinazie) en zeaxanthine (maïs).

2. Neem regelmatig een computerpauze

We brengen dikwijls veel uren door achter het beeldscherm van een smartphone, laptop, tablet of tv. Het blauwe licht dat hiervan afkomstig is, kan leiden tot droge of vermoeide ogen en kan zelfs bijziendheid verslechteren. Gun je ogen daarom voldoende schermpauze: kijk elke 20 minuten weg van je scherm en focus even op een punt in de verte. Of sluit eenvoudigweg je ogen.

PS Ook een computerbril kan helpen. Hier lees je er meer over.

3. Zorg voor voldoende licht

Zit niet zomaar in het donker naar je scherm te staren, maar steek altijd nog een extra licht aan. Je ogen moeten zo minder hard werken om goed te zien, waardoor ze minder snel overbelast en vermoeid geraken.

4. Knipper voldoende

Evident, maar effectief: voldoende knipperen zorgt voor meer vocht en hygiëne. Je ogen worden minder droog en stofjes kunnen minder snel ophopen, waardoor je beter en scherper ziet.

5. Maak je contactlenzen goed schoon

Een goede hygiëne is voor contactlensdragers heel belangrijk, om onder andere oogontstekingen te voorkomen.

  • Was je handen vooraleer je aan je ogen of lenzen komt.
  • Gebruik alleen geschikte reinigingsmiddelen voor lenzen. Vervang de vloeistof elke dag.
  • Maak het lensdoosje regelmatig schoon.
  • Draag je lenzen niet langer dan de aanbevolen periode.

6. Draag een goede zonnebril

Het belang van een goede zonnebril wordt nog vaak onderschat. Uv-straling is immers net zo schadelijk voor je ogen als voor je huid: het kan leiden tot problemen zoals staar, brandwonden op je hoornvlies en leeftijdsgebonden maculadegeneratie (een donkere vlek midden in het zicht).

Kies daarom voor een zonnebril die de nodige uv-bescherming biedt (eentje met een ‘UV400’ of ‘100% UV’-markering) en een CE-kenteken om de kwaliteit te garanderen. Meer tips om een juiste zonnebril aan te kopen vind je hier.

7. Gooi oude oogmake-up weg

Wist je dat oogmake-up, zoals mascara en oogpotlood, een houdbaarheidsdatum heeft? Hoelang een product houdbaar is, wordt aangegeven met met een symbool van een potje met een cijfer. Dat cijfer zegt hoeveel maanden (M) je het product na opening kunt gebruiken.

  • Mascara’s blijven doorgaans zo’n 3 tot 6 maanden goed. Heb je last van een oogontsteking, prikt het product na het aanbrengen of ruikt de mascara niet meer zoals normaal? Gooi de tube dan meteen weg.
  • Oogpotloden gaan dikwijls zo’n 12 maanden mee. Ontsmet en slijp het potlood regelmatig om bacteriën van het puntje te verwijderen.

8. Zorg voor een goede luchtkwaliteit

Ook frisse lucht draagt bij tot gezonde ogen. Zorg daarom voor een goede luchtkwaliteit in je huis, door o.a. een luchtbevochtiger te gebruiken, de verwarming niet te hoog te zetten en het raam regelmatig open te laten staan voor voldoende verluchting.

9. Stop met roken

Roken is slecht voor je algemene gezondheid maar ook specifiek voor je ogen. Wist je dat roken minder beschermende antioxidanten in je lichaam doet circuleren, waardoor rokers vijf keer meer kans hebben op oogziektes? Denk maar aan glaucoom of staar. Bovendien kunnen de schadelijke stoffen je netvlies beschadigen. Hier vind je alvast een aantal tips om te stoppen met roken.

10. Ga naar de oogarts

Heb je specifieke oogklachten die niet lijken te verdwijnen, zoals pijn, zwelling, gevoeligheid voor licht of een algemeen oncomfortabel gevoel? Ga dan even langs bij een oogarts om je ogen te laten controleren. Better safe than sorry, niet?

Bron: Gezondheidsnet

Ook over je ogen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!