Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Wetenschappelijk bewezen: zoveel koffie drink je best om alert te blijven

Door Rani Merckx

Drink jij op maandagmorgen – en elke ochtend die daarop volgt – het ene kopje koffie na de andere? Goed tegen die vervelende monday blues, maar hoeveel van die cafeïneshots zijn ook effectief?

Drink jij een hele dag koffie, maar is je collega na een kopje espresso al superhyper? Hoe goed je tegen cafeïne kunt, verschilt van persoon tot persoon. Maar hoe weet je of jouw koffiegewoontes nog gezond zijn?

Het onderzoek

Wetenschappers doen al jarenlang onderzoek naar de positieve en negatieve effecten van koffie op je lichaam en gezondheid.

Voor dit onderzoek richtten ze zich op de militairen van de Verenigde Staten, die met hun beroep vrij makkelijk een slaaptekort oplopen, maar wel alert moeten blijven. Zo slaapt maar liefst 40 procent van de militairen minder dan vijf uur per nacht!

Doel van het onderzoek?

Achterhalen:

  •  hoeveel koffie je nodig hebt om wakker te blijven,
  • en het tijdstip waarop je het best je kopje drinkt.

Hiervoor baseerden ze zich op de hoeveelheid slaap die iemand had, en hoe het lichaam reageerde op cafeïne. Om dat te berekenen, zijn er heel wat testen aan voorafgegaan.

Zo maakten de onderzoekers onderscheid tussen:

  • mensen die lang achter elkaar te kort en weinig slapen,
  • en militairen die één nacht weinig nachtrust hebben gehad.

Het resultaat: zoveel koffie heb je nodig

Gebaseerd op deze resultaten ontwikkelden ze een tool die de optimale hoeveelheid cafeïne voor het lichaam en situatie berekent. Maar we moeten je teleurstellen: deze is helaas nog niet beschikbaar.

Ondertussen wenden we ons tot deze richtlijnen voor ‘de gemiddelde mens’ die Famme.nl op Bustle vond:

  • Slaap je standaard slechts vijf à zes uur per nacht? Drink dan twee kopjes koffie met zo’n 100 mg cafeïne in de ochtend, en herhaal dit vier uur later.
  • Slaap je over het algemeen goed, maar moet je nu – door een speciale gelegenheid – langer wakker blijven? Drink dan twee kopjes van dezelfde relatief ‘flauwe’ koffie als je aan je werk begint.

via GIPHY

Bron: Famme.nl en Bustle. Beeld: GettyImages

Nog meer over het gouden goedje:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!