Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
portrait of young running woman; Shutterstock ID 165619559; Projectnummer: Libelle online; Uitgave: Artikel: Dit doe je wellicht fout bij het sporten; Traffic: Rani; Anders: Gezond

Succesvol sporten? Vermijd deze 5 fouten

Door Rani Merckx


Voelt afvallen voor jou als dweilen met de kraan open? Zijn de resultaten niet evenredig met de inspanningen? Gooi je daardoor de handdoek maar al te vaak in de ring? Dan focus je je misschien op de verkeerde zaken.

We kennen het maar al te goed: je in het zweet werken op verschillende fitnesstoestellen, terwijl de calorieënteller frustrerend traag stijgt. Te hoge verwachtingen hebben na enkele work-outs. Vergeten waar sporten écht goed voor is. Het zijn enkele valkuilen die ervoor zorgen dat je sneller afhaakt. Betrap jij jezelf op een van de volgende vijf sportfouten?

Verkeerde focus

Belangrijk is om te achterhalen waarom je sport, en waar sporten écht goed voor is. Veel mensen sporten met als hoofddoel: calorieën verbranden. Een zwak moment volstaat echter om al je harde werk van tafel te vegen. Leg daarom de focus minder op het resultaat, maar ontdek ook waarvoor sporten nog allemaal goed is.

Stel een haalbaar doel op

Voor de gezelligheid, om af te vallen, voor een betere conditie of puur uit ontspanning: iedereen heeft wel zijn of haar reden om te sporten. Heb je een specifiek doel voor ogen zoals bijvoorbeeld het in toom houden van je lovehandles of het krijgen van stevigere onderarmen en buik? Maak deze dan zo concreet en meetbaar mogelijk. Hoe specifieker het doel, des te groter je focus, wat leidt tot betere resultaten.

Onthoud waar sport écht goed voor is

Sporten, uitsluitend voor een slanker lichaam of mooier uiterlijk, hou je niet vol. Het biedt zoveel meer lichamelijke en emotionele voordelen. Zo houdt sporten je lichaam fit en energiek, verlaagt het de kans op ziekten zoals kanker en diabetes en ga je vanzelf gezonder leven. En daar stopt het niet. Tijdens het sporten komen verschillende stoffen vrij zoals endorfine, een stof die je vrolijk maakt. En dat je van sporten een strakker lichaam krijgt? Dat is mooi meegenomen!

Té enthousiast beginnen

In het begin huppel je naar de sportschool en sport je al snel drie tot vier keer per week. Want hé, je barst van de energie én je hebt een nieuwe sportoutfit. Van een inactief naar actief leven op korte tijd is praktisch onhaalbaar. Zeker met een carrière en een sociaal leven erbij. Wees realistisch en bouw rustig op. Begin met één of twee keer per week sporten en vind een balans.

Blijf realistisch

Elke dag op de weegschaal staan om stiekem te hopen op een kilootje minder werkt zeer ontmoedigend. Verwacht na enkele work-outs geen sixpack of strakke billen. Het duurt – jammer, maar helaas – langer voor je zichtbare resultaten boekt. Heb geduld en vooral: hou vol!

En zeker niet onbelangrijk: sport omdat je het wilt, niet omdat het ‘moet’. Zoek het type sport dat bij je past en je leuk vindt. Sporten tegen je zin leidt enkel naar excuses om niet te moeten sporten.

Samen slank: we gaan ervoor!

Doe jij al mee aan de Samen Slank-challenge? Meer bewegen, gezonder eten of in het algemeen fitter worden: heel de maand januari moedigen we elkaar aan om onze goede voornemens deze keer écht vol te houden! Twee keer per week ontvang je de Samen Slank-nieuwsbrief in je mailbox en bovendien kun je voor nóg meer motivatie terecht in de Goed in je vel met Libelle-groep. Klik snel hier voor meer informatie over de challenge en schrijf je in!

Ook interessant: