Zó belangrijk is voldoende slaap voor je gewicht

Zó belangrijk is voldoende slaap voor je gewicht

Voldoende slaap is belangrijk voor je gezondheid, maar ook voor je gewicht. Dat blijkt uit een studie aan de gerenommeerde Universiteit van Harvard.

Diabetes

Wetenschappers volgden 10 jaar lang de slaapgewoontes van meer dan 133.350 vrouwen. En wat bleek? Vrouwen die goed sliepen, hadden 45% minder kans op diabetes type 2, wat gelinkt is aan overgewicht. De verklaring hiervoor is eenvoudig: als je slecht slaapt, komen er hormonen vrij die je drang naar ongezonde voeding opwekken.

Vetverlies

Maar dat is nog niet alles. Uit de studie blijkt ook dat de vrouwen die gemiddeld 8 à 9 uur sliepen, twee keer zoveel vet verloren als zij die maar 5 à 6 uur onder de wol lagen. En dat terwijl ze net hetzelfde dieet volgden! De reden hiervoor ligt aan stresshormonen die insulineproblemen veroorzaken. Snel aankomen is dan snel gebeurd.

5 handige tips

Slaap is dus belangrijker voor je gewicht dan je denkt. Neem alvast de volgende tips door en combineer ze met een gezond voedingspatroon en voldoende beweging. Je zult zien dat ze snel hun vruchten afwerpen!

  • Slaap 6,5 tot 8,5 uur per nacht: volgens het onderzoek is dit de ideale duur van een goede nachtrust.
  • Ga zoveel mogelijk op hetzelfde uur slapen: een vast slaapschema is belangrijk voor je metabolisme.
  • Zet de verwarming lager in je slaapkamer: een temperatuur van 17°C tot 18°C is perfect om in te slapen. Een frisse kamer verhoogt je stofwisseling en heeft een goede invloed op je suikerspiegel.
  • Slaap in een donkere kamer: uit het onderzoek blijkt dat vrouwen die in een donkere kamer slapen, 21% minder kans hebben op overgewicht.
  • Leg je smartphone opzij: blauw licht zorgt ervoor dat je minder melatonine aanmaakt. Dat is een stofje waardoor je indommelt en lekker in slaap valt. Hoe minder melatonine in je lichaam, hoe moeilijker je dus in slaap geraakt. Bovendien zorgt het voor gewichtstoename. Laat ‘m dus gerust in je woonkamer liggen – je lichaam zal je dankbaar zijn!

Beeld: iStock

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)