Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Shutterstock

Gezond Eetplan dag 25: ga voor alternatieve zoetmakers


Dit artikel maakt deel uit van het Gezond Eetplan. Klik hier voor meer info!

Gezonder leven betekent vaak ook wat minder suiker eten. Maar moet je daarvoor ook stoppen met genieten van lekker zoete desserts? Gelukkig niet: Moeder Natuur biedt veel smakelijke, zoete en gezonde alternatieven voor suiker. We voorzien je van de nodige inspiratie én je ontdekt wat er op het menu staat vandaag.

Wat eten we vandaag?

  • Granola met pindakaas en chocolade
  • Boterham met wortelspread, geroosterde amandelen en gepekelde augurkjes
  • Maaltijdsalade met geroosterde pompoen en opgelegde radijzen

Naar het menu voor vandaag

Verder in het artikel vind je nog veel méér lekkere recepten!

1. Kruiden en specerijen

Met kruiden zoals kaneel, nootmuskaat, kruidnagel en kardemom kun je gerechten ‘zoeten’ zonder suiker. Vooral kaneel is een erg handige: ’s morgens bij je havermout of muesli, in een kop amandelmelk of koffie, bij je fruitdessert, …

Probeer het in deze recepten:

2. Kruidenthee

Kruidenthee heeft vaak een ietwat zoete smaak en kan een opkikkertje zijn wanneer je trek hebt in zoet. Hibiscus, kamille, lavendel, munt, vanille … Ook fruitthee met appel en gember, kersen of een bessenmengsel kan dienstdoen als een zoet tussendoortje zonder dat je er (nep)suiker aan hoeft toe te voegen.

Let wel op: thee met cafeïne (zwarte thee en groene thee in beperkte mate) versterkt wel je hongergevoel. Bepaalde soorten theezakjes bevatten ook suiker, maar dat gaat zelden over een grote hoeveelheid.

Onze favoriete (ijs)thees

3. Extra donkere chocolade

Hoe kun je nu níét dol zijn op chocolade? Witte en melkchocolade zitten tjokvol suiker, maar de extra donkere met meer dan 75% cacao bevat bijzonder weinig suiker. Die is een beetje zoet maar niet mierzoet, waardoor je ook niet de neiging hebt om het hele pak ineens op te eten.

Of verwerk chocolade in deze recepten:

4. Zoete groenten

Zetmeelhoudende groenten zoals (zoete) aardappelen, butternutpompoenen en knollen zijn van nature zoet. Ze bevatten wel wat suiker, dus eet ze wel met mate, maar ze zitten ook boordevol vitaminen en mineralen. Andere zoete groenten zijn kerstomaten, maïs, pastinaak, peulerwten, uien en wortelen.

Dit maak je ermee:

5. Noten

Noten zijn je bondgenoot bij grote trek, want ze zitten vol energie, vullen de maag en hebben een aangename smaak. Kun je onbeperkt noten eten? Nee, je zou flink bijkomen, maar onderzoek bewijst wel dat wie dagelijks een handvol noten eet, minder kans maakt op hartziektes. Het leuke aan dat handje noten? Je kunt eindeloos variëren. Walnoten, amandelen, hazelnoten, pecannoten, cashewnoten, pijnboompitten, … Keuze te over.

Gezonde, zoete gerechtjes met noten:

Deze ochtend snoep je van zelfgemaakte granola met pindakaas en chocolade: daar kom je met plezier je bed voor uit, toch? ‘s Middags eet je een boterham met wortelspread, geroosterde amandelen en gepekelde augurkjes en je avondeten is een vullende maaltijdsalade met geroosterde pompoen en opgelegde radijzen.

Granola met pindakaas en chocolade

Boterham met wortelspread, geroosterde amandelen en gepekelde augurkjes

Maaltijdsalade met geroosterde pompoen en opgelegde radijzen

Benieuwd naar de recepten en de rest van het weekmenu? Klik dan hier.

En deze kun je ook nog eens herbekijken: weekmenu 3weekmenu 2weekmenu 1.

Bewerking: Marlies Picavet, bron: Minder suiker, zo lukt het van Katherine Bassford

Lees verder:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content