Deze 5 theesoorten doen wonderen voor je lichaam

Deze 5 theesoorten doen wonderen voor je lichaam
Getty Images

Niets zo heerlijk als een lekker dampend kopje thee als het buiten fris is. En terwijl de ene theesoort al wat gezonder is dan de andere, doen deze 5 wonderen voor je lichaam!

5x gezonde thee

1. Groene thee

Groene thee is een van de gezondste theesoorten van allemaal. Er zitten ontstekingsremmende eigenschappen in, waardoor ‘t virussen tegengaat en bacteriën doodt. Dankzij de vele antioxidanten helpt een kopje ook bij stress en vermoeidheid en geeft het een welkom duwtje in de rug bij het afvallen.

2. Kamillethee

Vind je het soms moeilijk om vlot in slaap te vallen? Drink dan een kopje kamillethee ’s avonds. De thee heeft kalmerende eigenschappen en brengt je zenuwstelsel tot rust, waardoor je rustiger richting dromenland kunt vertrekken. Kamille is ook erg goed tegen menstruatiekrampen en migraine: de flavonoïden en coumarines in de thee werken als milde spierverslappers, waardoor ze pijnlijke aanvallen helpen verzachten.

3. Gemberthee

gembercompressen

Gemberthee is een wondermiddeltje voor heel wat kwalen:

  • Je geest en lichaam komen ervan tot rust én het kalmeert onrustige spieren.
  • Het helpt bovendien bij hoofd- en spierpijn.
  • Het versterkt het immuunsysteem en helpt je lichaam te beschermen tegen infecties, verkoudheid en griep.
  • Gemberthee kalmeert de maag en kan misselijkheid (ook tijdens de zwangerschap) verlichten.
  • Het bevat verschillende vitamines en andere krachtige stofjes die de bloedcirculatie in je lichaam helpen verbeteren.
  • Gember kan je helpen tijdens het afvallen, want het versnelt de spijsvertering en verhoogt je metabolisme.
  • En misschien niet onbelangrijk: gemberthee zorgt voor een frisse adem!

4. Zwarte thee

Zwarte thee is de verzamelnaam voor donkere theesoorten als English Breakfast en Earl Grey. De cafeïne die in deze thee zit, verhoogt de bloedtoevoer naar je hersenen, waardoor het je kan helpen bij concentratieproblemen. Bovendien bevat het flavonoïden die je lichaam tegen schadelijke stoffen en vrije radicalen beschermen.

Let wel op met zwarte thee: er zit ongeveer 30 tot 40 mg cafeïne in een kopje, waardoor je er best niet mee overdrijft. Het is wel nog altijd een beter alternatief dan koffie, want zo’n kopje bevat 40 tot 100 mg cafeïne.

5. Witte thee

In tegenstelling tot zwarte, bevat witte thee heel weinig cafeïne. Witte thee is een echte krachtpatser vol antioxidanten die je tegen ontstekingen beschermen en je immuunsysteem versterken. Het is bovendien goed voor je botten, wat vooral goed is voor mensen met osteoporose. En net als groene kan witte thee het afvalproces een beetje makkelijker maken. En dat is altijd mooi meegenomen, niet?

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)