Opwarmen voor het sporten? Dat doe je zo!

Opwarmen voor het sporten? Dat doe je zo!
Getty Images

Goed opwarmen voor je begint te sporten is belangrijk, zowel fysiek als mentaal. Een goede warming-up is namelijk al het halve werk. Maar waarom is dit belangrijk? En hoe doe je het?

Waarom opwarmen voor het sporten?

Niet alleen zorgt een goede opwarming ervoor dat je spieren voorbereid zijn op een fysieke inspanning, maar ook dat je je mentaal kunt voorbereiden. Bovendien vermindert het de kans op blessures.

Hoelang opwarmen?

Meestal wordt het aangeraden om zo’n 10 à 20 minuten op te warmen, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe zwaar je work-out wordt. Je kunt daarbij best niet te veel tijd tussen de opwarming en de eigenlijke fysieke activiteit laten, omdat dan je spieren dan terug afkoelen en de opwarming voor niets was. Als het weer wat kouder is, duurt de opwarming bij voorkeur wat langer.

Hoe opwarmen?

Begin met een 5-tal minuten (ter plaatse) te joggen om je lichaamstemperatuur omhoog te krijgen. Op die manier worden alle functies in je lichaam geactiveerd: je spieren, hart, bloedsomloop en zenuwstelsel. Eenmaal je spieren warm zijn, kun je beginnen aan stretchoefeningen. Op die manier pak je de specifieke spiergroepen aan (kuiten, rugspieren, hamstrings, …). Hou iedere rekoefening zo’n 6 à 8 seconden vol.

Sportspecifiek

Na het stretchen ga je over tot een meer sportspecifieke opwarming om je spieren nog verder op te warmen, afhankelijk van de sport die je gaat beoefenen. Ga je zwemmen? Doe dan zeker wat losse rekoefeningen voor je bovenlichaam. Ga je hardlopen? Dan focus je best op je onderlichaam. Touwtje springen, knie-heffen, ter plaatse springen en jumping jacks zijn altijd een goed idee. Zorg zeker voor voldoende afwisseling en wees niet bang om creatief te zijn!

Video: opwarmen met Aagje Vanwalleghem

Ex-turnster Aagje Vanwalleghem: “Een warming- up maakt je zowel fysiek als mentaal klaar om het beste van jezelf te geven. Je lichaamstemperatuur stijgt, de zuurstofopname
van je bloed verhoogt en je hartslag gaat omhoog. Je spieren warmen letterlijk op
en goed doorbloede spieren zijn minder kwetsbaar dan koude, stijve spieren.
Kortom: minder kans op blessures. Sla de warming-up dus nooit over!”

Plattere buik, stevigere billen of sterkere rug? Bekijk hier alle ‘Fit in een wip’-filmpjes.

Zin om te bewegen?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)