Opwarmen voor het sporten doe je zo!

Opwarmen voor het sporten doe je zo!

Voor je gaat sporten, is het belangrijk om jezelf eerst even fysiek en mentaal op te warmen. Een goede warming-up is namelijk al het halve werk. Maar waarom is dit belangrijk? Beter nog: hoe doe je het?

Waarom opwarmen?

Niet alleen zorgt een goede opwarming ervoor dat je spieren voorbereid zijn op een fysieke inspanning, maar ook dat je je mentaal kunt voorbereiden. Bovendien vermindert het de kans op blessures.

Hoelang opwarmen?

Meestal wordt het aangeraden om zo’n 15 à 25 minuten op te warmen, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt natuurlijk. Je kunt best ook niet te veel tijd tussen de opwarming en de eigenlijke fysieke activiteit laten, omdat dan je spieren gewoon terug afkoelen en de opwarming voor niets was. Als het weer wat kouder is, duurt de opwarming bij voorkeur wat langer.

Hoe opwarmen?

Begin met een 5-tal minuten (ter plaatse) te joggen om je lichaamstemperatuur omhoog te krijgen. Op die manier worden alle functies in je lichaam geactiveerd: je spieren, hart, bloedsomloop en zenuwstelsel. Eenmaal je spieren warm zijn, kun je beginnen aan de stretchoefeningen. Op die manier pak je de specifieke spiergroepen aan (kuiten, rugspieren, hamstrings, …). Hou iedere rekoefening zo’n 6 à 8 seconden vol.

Sportspecifiek

Na het stretchen ga je over tot een meer sportspecifieke opwarming om je spieren nog verder op te warmen, afhankelijk van de sport die je gaat beoefenen. Ga je zwemmen? Doe dan zeker wat losse rekoefeningen voor je bovenlichaam. Ga je hardlopen? Dan focus je best op je onderlichaam. Touwtje springen, knie-heffen, ter plaatse springen en jumping jacks zijn altijd een goed idee. Zorg zeker voor voldoende afwisseling en wees niet bang om creatief te zijn!

Lees meer:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)