Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Hoe verhoog je je mentale veerkracht? Tien tips van onze expert

Door Isabelle Ignoul

Hoe kan het dat de ene zo makkelijk met stresssituaties en tegenslagen lijkt om te gaan, en het de ander maar niet lukt om erbovenop te komen na een moeilijke periode? Het heeft alles met (mentale) veerkracht te maken. We vroegen onze expert, coach Jan Jacobs, tips om jezelf veerkrachtiger te maken.

Wat is veerkracht eigenlijk?

“Veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag. Je ‘veert’ als het ware terug. Mensen met een hoge veerkracht laten minder snel de moed zakken. Ze gaan door, wat er ook gebeurt. Meer nog, ze komen er zelfs sterker uit! What doesn’t kill you makes you stronger is hun motto.”

Eigenschappen van veerkrachtige mensen

Veerkracht is al vele jaren een hot topic in de wetenschap. Prof Seydel, hoogleraar communicatiewetenschap en psychologie, stelt vast dat mensen met veerkracht zeven eigenschappen bezitten:

1. Ze accepteren feiten, situaties en gebeurtenissen die ze niet kunnen veranderen, ze aanvaarden hoe mensen zijn.
2. Ze zijn vooral oplossingsgericht, beschikken over het vermogen om te improviseren en kijken niet achterom.
3. Ze trekken lessen uit ervaringen en zoeken naar nieuwe effectieve acties.
4. Ze communiceren effectief, stellen vragen, leggen gemakkelijk contacten met anderen die hen kunnen helpen nieuwe energie te krijgen en te zoeken naar oplossingen.
5. Ze beschikken over persoonlijke effectiviteit, dat wil zeggen dat ze geloven in hun vermogen om een bepaald gedrag met succes uit te voeren.
6. Ze accepteren zichzelf en anderen zoals ze zijn, ze vinden vrede met zichzelf en met hun emoties. Ze vinden dat je het recht hebt om mens te zijn.
7. Ze zoeken naar een dieper begrip van de wereld om hen heen, hebben een helder levensdoel voor ogen en zijn gemotiveerd hun krachten in te zetten voor een betere samenleving.

Tips voor meer (mentale) veerkracht

Veerkracht opbouwen is niet iets wat je in een moeilijke fase van je leven moet doen. Maar het is vaak wel de trigger om ermee te starten. Iemand die goed in z’n vel zit, denkt er vaak niet aan om ‘iets’ te ondernemen. Maar met een aantal eenvoudige tips geraak je al een heel eind:

1. Maak tijd

Maak ruimte en tijd voor mensen die je graag hebt. En dan heb ik het dus niet over de energievampieren in je leven, maar net die mensen die je energie geven. Vrienden of familie, maar evengoed ook buren of mensen in je sportclub.

2. Zorg voor een positieve mindset

Zet een positieve bril op in plaats van de gekende negatieve bril. De manier waarop we naar de wereld kijken, is ook hoe we de wereld ervaren. Een verandering in je kijk zal ook een verandering betekenen in hoe je de dingen ervaart. Onderzoek wijst trouwens uit dat mensen die (bewust) positief denken veel meer mogelijkheden zien in het leven, dan mensen die negatieve gedachten aandacht geven.

3. Accepteer verandering

Accepteer dat verandering bij het leven hoort. Als we iets leuk vinden, willen we er meer van. Als we iets niet leuk vinden, duwen we het weg. Maar het punt is dat alles constant in verandering is, of we dat nu leuk vinden of niet. Het accepteren van die constante stroom van verandering, geeft extra ruimte.

4. Stap voorwaarts

Ontwikkel een aantal uitdagende, haalbare doelen voor jezelf en zet vervolgens stapjes richting dat doel. Het ‘op weg zijn’ zal ook voor extra veerkracht in je leven zorgen.

5. Zorg voor jezelf

Wees lief voor jezelf en ontwikkel een liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf. Je hoeft niet (altijd) te streven. Je hoeft niet te veranderen. Je bent goed zoals je bent.

6. Ruim op

Ruim op. Ja, je leest het goed. Je kent vast wel het gevoel nadat je een ladekast hebt opgeruimd. Denk maar aan feng shui, de meer dan 3000 jaar oude filosofie die zeer goed begrijpt hoe je omgeving jouw geluk beïnvloedt. Opruimen geeft letterlijk en figuurlijk extra ruimte, ook mentale ruimte en veerkracht.

7. Beweeg

Breng beweging in je leven. Dat mag je opnieuw letterlijk en figuurlijk nemen. Ga sporten (en ja, wandelen is ook een sport) en voel hoe die beweging in je lichaam een stroom van energie opwekt. Breng ook zelf beweging in je leven als je het gevoel hebt vast te zitten: verander van werk, van relatie, van huis, van … als je aanvoelt dat dat goed voor jou is.

8. Eet en drink gezond

Gezond eten en drinken is natuurlijk een must om jezelf van binnenuit te voeden en jezelf de nodige brandstof te geven. Het is de meest essentiële vorm van zelfzorg.

9. Doe een liefdevolle daad

Doe kleine liefdevolle dingen voor anderen (zelfs zonder dat ze het in de gaten hebben). Iets in orde maken voor een collega zonder dat hij/zij dat vroeg, een theetje zetten voor je partner, een kaartje sturen naar een vriend … zomaar. Niet alleen de ontvanger zal hierdoor geraakt worden, maar ook jijzelf.

10. Doe eens niets

Ja hoor, het is helemaal oké om eens even helemaal niets te doen.”

Met dank aan coach Jan Jacobs

Meer weten?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!