Wandelen, een supersport!

wandelen

Wie zegt dat wandelen geen echte sport is, heeft het bij het verkeerde eind. Wandelen is ideaal om met je beste vriendin te doen, het is goed voor je gezondheid én je hebt er niet veel voor nodig. Nog niet overtuigd? Hieronder 7 goede redenen om te wandelen. Trek die wandelschoenen dus maar aan!

1. Zo goed is wandelen voor je gezondheid…

Heb je even? Geregeld wandelen…

  • houdt de spieren soepel en versterkt gewrichten, kraakbeen en botten,
  • verbetert ook je bloedsomloop, ademhaling en zuurstofopname,
  • bevordert het ook de spijsvertering, vetverbranding, conditie, het evenwicht en het immuunsysteem,
  • verlaagt de bloeddruk,
  • vermindert de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker,
  • en oh ja, en wandelen in de buitenlucht zorgt voor de aanmaak van vitamine D.

2. … en voor je geest

Wandelen ontspant. Volgens verschillende onderzoeken is stappen goed in de strijd tegen geestelijke ongemakken. Deze onderzoeken wijzen bijvoorbeeld uit dat wandelen de hersenactiviteit en de aanmaak van hersencellen stimuleert. Daarbij vermindert stress, slapeloosheid, angst en depressies.

3. Wandelen doet wonderen: ook voor de lijn

Ongemerkt verbrand je namelijk de nodige calorieën. Hoeveel? Dat hangt af van je postuur en de mate van fitheid. Recent onderzoek wees uit dat je met wandelen veel meer calorieën verbrandt dan de 45 calorieën per kilometer die wetenschappers voorheen als richtpunt aanhielden.

4. De kans op blessures is klein

Wandelen is een natuurlijke beweging waarbij je gewrichten minimaal belast. In tegenstelling tot de sporten waarbij je moet rennen of springen is er bij wandelen geen sprake van schoksgewijze belasting. Je hoeft niet op te warmen of af te koelen!

5. Wandelen is goedkoop

Het enige dat je eigenlijk echt nodig hebt, is een paar goede wandelschoenen.

6. Wandelen kan écht overal en altijd

Op het platteland of in de stad, wanneer en hoe lang of kort je maar wilt: een fikse wandeling kan altijd en overal. Zelfs tijdens een dagje op kantoor. Tip: maak een actieplan met je collega’s.

7. Slechte slaper? Maak een (strand) wandeling

Wie langs de kust wandelt, blijkt langer te slapen dan mensen die in bos of stad wandelen. Uit recent onderzoek onder twee groepen wandelaars, langs het strand en landinwaarts, bleek de eerste groep maar liefst 47 minuten langer te slapen.

Ook interessant:

Previous article
Video: gezonde ontbijtcake in een mok
Next article
3 must-read boeken van dit najaar

Luxueus overnachten in de champagnestreek mét champagne-ontbijt

Voor een kort weekendje is de echte champagnestreek in Frankrijk net iets te ver weg, maar een break in Château de Cocove, zo’n 30 km landinwaarts van Calais, is een waardig alternatief. Genesteld op een groot groen domein in het bos dompelt dit 18de-eeuwse kasteel – natuurlijk luxueus gerenoveerd – je onder in een adellijke viersterrenwereld van zware stoffen, weelderig behang en hoge ramen. In het restaurant verwent de chef en ‘maitre restaurateur’ je met fijne streekgerechten en biologische producten. In de wijnkelder ligt véél champagnes.

€116.00 €169.00