Wandelen, een supersport!

Wandelen, een supersport!
Getty Images

Wie zegt dat wandelen geen echte sport is, heeft het bij het verkeerde eind. Wandelen is ideaal om in je eentje of met je beste vriend(in) te doen, het is goed voor je gezondheid én je hebt er niet veel voor nodig. Nog niet overtuigd? Hieronder 7 goede redenen om te wandelen. Trek die wandelschoenen dus maar aan!

7x goede redenen om te wandelen

1. Zo goed is het voor je gezondheid…

Heb je even? Geregeld wandelen…

  • houdt de spieren soepel en versterkt gewrichten, kraakbeen en botten,
  • verbetert je bloedsomloop, ademhaling en zuurstofopname,
  • bevordert de spijsvertering, vetverbranding, conditie, het evenwicht en het immuunsysteem,
  • verlaagt de bloeddruk,
  • vermindert de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker,
  • en oh ja, en wandelen in de buitenlucht zorgt voor de aanmaak van vitamine D.

2. … en voor je geest

Wandelen ontspant. Volgens verschillende onderzoeken is stappen goed in de strijd tegen geestelijke ongemakken. Deze onderzoeken wijzen bijvoorbeeld uit dat wandelen de hersenactiviteit en de aanmaak van hersencellen stimuleert. Daarbij vermindert stress, slapeloosheid, angst en depressies.

3. Wandelen doet wonderen: ook voor de lijn

Ongemerkt verbrand je namelijk de nodige calorieën. Hoeveel? Dat hangt af van je postuur en de mate van fitheid, maar wie op een gezond tempo stapt, geraakt makkelijk heel wat calorieën kwijt.

4. De kans op blessures is klein

Wandelen is een natuurlijke beweging waarbij je gewrichten minimaal belast. In tegenstelling tot de sporten waarbij je moet rennen of springen is er bij wandelen geen sprake van schoksgewijze belasting. Je hoeft niet op te warmen of af te koelen!

5. Wandelen is goedkoop

Het enige wat je eigenlijk echt nodig hebt, is een paar goede wandelschoenen.

6. Het kan écht overal en altijd

Op het platteland of in de stad, wanneer en hoe lang of kort je maar wilt: een fikse wandeling kan altijd en overal. Zelfs tijdens een dagje op kantoor, als gezonde middagpauze, bijvoorbeeld.

7. Slechte slaper? Maak een (strand)wandeling

Wie langs de kust wandelt, blijkt langer te slapen dan mensen die in bos of stad wandelen. Uit een onderzoek onder twee groepen wandelaars, langs het strand en landinwaarts, bleek de eerste groep maar liefst 47 minuten langer te slapen.

Doe mee aan de Libelle Vriendinnen Wandeluitdaging!

Wil je graag wat meer bewegen en op een leuke manier aan je gezondheid werken? En ben je wel te vinden voor een uitdaging? Dan komt onze Libelle Vriendinnen Wandeluitdaging als geroepen!

Samen met 500 Libelle Vriendinnen gaan we 25.000 kilometer wandelen in 1 maand tijd. Zelf leg je dus 50 kilometer af op je eigen tempo, maar wel binnen de periode van 30 dagen. Haalbaar én goed voor je gezondheid! Surf gerust naar Libelle Vriendinnen en sluit je aan bij de groep.

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)