Ontharen: 9 veelgemaakte fouten

Ontharen: 9 veelgemaakte fouten
Getty Images

Blotebenenweer? Tijd om te ontharen! Maak jij je er soms graag snel vanaf, en mis je dan ook weleens plekjes of is je huid geïrriteerd? Met deze tips krijg je je benen, oksels en bikinilijn zijdezacht.

Welke ontharingsmethoden zijn er?

Er zijn heel wat manieren waarop je ongewenste haartjes kunt weghalen. Elk hebben ze hun eigen voor- en nadelen, en de ene methode geeft al langer een glad resultaat dan de andere.

  • Scheren: de meest gebruikte ontharingsmethode, waarbij je met een mesje of apparaat en wat scheerschuim de zichtbare haartjes weghaalt. Je benen blijven glad voor 1 tot 2 dagen, tot de stoppeltjes teruggroeien.
  • Ontharingscrème of -spray: smeer of spuit het product op de zone die je wilt ontharen, wacht enkele minuten en schraap het er samen met de haartjes af. Net als bij scheren haal je enkel de zichtbare haartjes weg: de haarwortel blijft intact, waardoor je voor 1 tot 2 dagen van een zacht resultaat kunt genieten.
  • Harsen of waxen: hierbij wordt de haarwortel volledig uit de huid verwijderd, wat ervoor zorgt dat de haartjes 3 tot 8 weken wegblijven. De methode is niet volledig pijnloos: een kleverige strip wordt op je huid gelegd en er in één snelle beweging afgetrokken.
  • Body sugaring: een scrub en ontharing in één. Deze methode gebeurt met suikerhars, een waxpasta die op lichaamstemperatuur wordt aangebracht op de huid. De haartjes worden met de wortel verwijderd, waardoor het resultaat zo’n 3 tot 8 weken blijft.
  • Epileren: gebeurt voor grotere zones vaak met een apparaat, die de haartjes vastpakt en met de wortel uit de huid trekt. Het duurt dikwijls zo’n 3 à 4 weken voordat de haartjes weer zichtbaar worden.
  • Laserontharen: hierbij wordt ongewenste haargroei met een laserstraal behandeld. Het haarzakje wordt vernietigd, waardoor het geen nieuwe haren meer kan aanmaken. Hierdoor ben je zeker van een langdurig haarvrije huid.
  • IPL-ontharing: met IPL, of Intense Pulse Light, worden de haarworteltjes op inactief gezet met lichtpulsen. Hierdoor vallen de haartjes vanzelf uit en groeien ze minder snel terug. Ook bij deze methode kun je rekenen op een langdurig, zacht resultaat.

ontharen

Ontharen: veelgemaakte fouten om te vermijden

Oefening baart kunst, ook als het op ontharen aankomt. Wil je er zo goed en voorbereid mogelijk aan beginnen? Neem dan alvast deze 9 veelgemaakte fouten door:

1. Je bereidt je huid niet goed voor

Vooraleer je begint met ontharen, is het belangrijk om je huid goed voor te bereiden. Gebruik een milde scrub met een fijne korrel die je zachtjes met ronddraaiende bewegingen inmasseert: haren die vastzitten, komen zo vrij, waardoor je ingegroeide haartjes en scheerbultjes vermijdt.

2. Je scheert droog

Droog scheren doet meer kwaad dan goed. Gebruik daarom een zachte scheercrème of -gel om wondjes, scheerbultjes en scheerbrand te voorkomen. Dankzij het product glijdt het mesje soepel over je huid, wat het scheren bovendien aangenamer maakt. Is je scheerproduct net op? Geen nood: dit product uit je keukenkastje werkt net zo goed.

3. Je onthaart elke dag

Elke dag ontharen is geen goed idee. Je irriteert er je huid mee en verse bultjes krijgen de kans om te ontsteken, waardoor er alleen maar meer zullen opduiken. Geef je huid daarom even rust en onthaar pas om de 2 à 3 dagen.

4. Je gebruikt het verkeerde scheermesje

Wegwerpmesjes van je favoriete budgetmerk lijken misschien goed voor je portemonnee, maar je maakt er je huid (en het milieu) niet gelukkig mee. Kies eerder voor een kwalitatief, duurzaam exemplaar met meerdere messen, waarmee je lastige haartjes op je knieën en enkels makkelijker weghaalt.

5. Je vervangt je scheermesje niet vaak genoeg

Scheermesjes moeten na een tijd vervangen worden, wanneer het mesje bot is. Dat merk je als het niet meer vlot over je huid lijkt te glijden en je de haartjes minder snel kunt wegscheren. Er blijven bovendien een hele hoop bacteriën achter in het mesje, die in contact komen met de haarzakjes en zo ontstekingen kunnen veroorzaken. Spoel je scheermesje daarom altijd goed af of kies voor een elektrisch apparaat dat gemakkelijk te onderhouden is.

6. Je scheert tegen de haargroei in

Tegen de haargroei in scheren geeft misschien het gladste resultaat, maar kan ook irritatie, wondjes en scheerbrand veroorzaken. Beter met de haarrichting mee scheren, dus! Mooi meegenomen is dat je scheermesje aanzienlijk langer zal meegaan.

7. Je waxt verkeerd

Tijdens het waxen is het erg belangrijk om je huid strak gespannen te houden en de strip tegen de haargroeirichting weg te trekken. Dat doe je best in één vlotte beweging. Niet te traag, want zo heb je niet alle haartjes mee waardoor je meerdere keren zult moeten waxen (en dat maakt je huid dan weer overgevoelig).

8. Je onthaart de dag zelf

Staat er iets bijzonders op de planning? Onthaar dan zeker niet de dag zelf. Vaak wordt je huid rood na het scheren, waxen of epileren en die roodheid verdwijnt meestal pas na enkele uren. Een dag eerder aan de slag gaan, is dus een betere optie.

9. Je vergeet je huid te verzorgen

Klaar met ontharen? Spoel dan na met koud of lauw water en dep je huid droog met een schone handdoek. Als laatste stap gebruik je best een hydraterende crème om je huid opnieuw te voeden en te herstellen.

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)