Ontharen: 9 veelgemaakte fouten

Ontharen: 9 veelgemaakte fouten

Blotebenenweer? Tijd om te ontharen! Maak jij je er soms graag snel vanaf, en mis je dan ook weleens plekjes of is je huid geïrriteerd? Met deze tips krijg je je benen, oksels en bikinilijn zalig zijdezacht.

Welke ontharingsmethoden zijn er?

Er zijn heel wat manieren waarop je ongewenste haartjes kunt weghalen. Elk hebben ze hun eigen voor- en nadelen, en de ene methode geeft al langer een glad resultaat dan de andere.

  • Scheren: de meest gebruikte ontharingsmethode, waarbij je met een mesje of apparaat en wat scheerschuim de zichtbare haartjes weghaalt. Je benen blijven glad voor 1 tot 2 dagen, tot de stoppeltjes teruggroeien.
  • Onthaarcrème of -spray:
    • smeer of spuit het product op de zone die je wilt ontharen,
    • wacht enkele minuten
    • en schraap het er samen met de haartjes af. Net als bij scheren haal je enkel de zichtbare haartjes weg: de haarwortel blijft intact, waardoor je voor 1 tot 2 dagen van een zacht resultaat kunt genieten.
  • Harsen of waxen: hierbij wordt de haarwortel volledig uit de huid verwijderd, wat ervoor zorgt dat de haartjes 3 tot 8 weken wegblijven. De methode is niet volledig pijnloos: een kleverige strip wordt op je huid gelegd en er in één snelle beweging afgetrokken.
  • Body sugaring: een scrub en ontharing in één. Deze methode gebeurt met suikerhars, een waxpasta die op lichaamstemperatuur wordt aangebracht op de huid. De haartjes worden met de wortel verwijderd, waardoor het resultaat ook zo’n 3 tot 8 weken blijft.
  • Epileren: gebeurt voor grotere zones vaak met een apparaat, die de haartjes vastpakt en met de wortel uit de huid trekt. Het duurt dikwijls zo’n 3 à 4 weken voordat de haartjes weer zichtbaar worden.
  • Laserontharen: hierbij wordt ongewenste haargroei met een laserstraal behandeld. Het haarzakje wordt vernietigd, waardoor het geen nieuwe haren meer kan aanmaken. Meer over de methode lees je in dit artikel.
  • IPL-ontharing: met IPL, of Intense Pulse Light, worden de haarworteltjes op inactief gezet met lichtpulsen. Hierdoor vallen de haartjes vanzelf uit en groeien ze minder snel terug. Bij deze methode kun je rekenen op een langdurig, zacht resultaat.

Ontharen: veelgemaakte foutjes om te vermijden

Oefening baart kunst, ook als het op ontharen aankomt. Wil je er zo goed mogelijk en  voorbereid aan beginnen? Neem dan zeker even deze 9 veelgemaakte fouten door. Zo kun je ze alvast vermijden!

1. Je bereidt je huid niet goed voor

Vooraleer je begint met ontharen, is het belangrijk om je huid goed voor te bereiden. Gebruik een milde scrub die je zachtjes met ronddraaiende bewegingen inmasseert: haren die vastzitten, komen zo vrij en je huid wordt er zijdezacht van. Je vermijdt ingegroeide haartjes en scheerbultjes, waardoor je deze stap best niet overslaat.

2. Je scheert droog

Droog scheren doet meer kwaad dan goed. Gebruik daarom een goede scheercrème of -gel om wondjes, scheerbultjes en -brand te voorkomen. Dankzij de crème glijdt je mesje soepel over je huid, wat het scheren bovendien aangenamer maakt. Is je scheerproduct net op? Vervelend, maar geen nood: dit product uit je keukenkastje werkt net zo goed.

3. Je onthaart elke dag

Elke dag ontharen is geen goed idee. Je irriteert er je huid mee en verse bultjes krijgen de kans om te ontsteken, waardoor er alleen maar meer zullen opduiken. Geef je huid daarom even rust en onthaar pas om de 2 à 3 dagen.

4. Je gebruikt het verkeerde scheermesje

Een pak wegwerpmesjes van je favoriete budgetmerk is misschien goed voor je portemonnee, maar je maakt er je huid niet altijd even gelukkig mee. Je schaft beter een exemplaar met meerdere messen aan, waarmee je lastige haartjes op je knieën en enkels makkelijker weghaalt.

5. Je vervangt je scheermesje niet vaak genoeg

Scheermesjes moeten na een tijdje vervangen worden. Je kunt ze doorgaans zo’n 5 tot 10 keer gebruiken, afhankelijk van de kwaliteit. Dikwijls kun je zelf inschatten wanneer het mesje bot is (bvb. als het niet meer vlot over je huid lijkt te glijden en je de haartjes minder snel kunt wegscheren). Er blijven bovendien een hele hoop bacteriën achter in het mesje, die in contact komen met de haarzakjes en zo ontstekingen kunnen veroorzaken. Spoel je scheermesje daarom altijd goed af of kies voor een elektrisch scheerapparaat dat gemakkelijk te onderhouden is.

6. Je scheert tegen de haargroei in

Tegen de haargroei in scheren geeft misschien het gladste resultaat, maar eigenlijk is het niet zo’n goed idee. Tijdens het scheren voelt het niet alleen erg stug en onnatuurlijk aan, je veroorzaakt op die manier ook wondjes en scheerbrand. Beter met de haarrichting mee scheren, dus! Extra pluspunt: je scheermesje zal zo aanzienlijk langer meegaan.

7. Je waxt verkeerd

Waxen lijkt eenvoudig te zijn, toch is het meer dan alleen de strip van je huid trekken. Het is erg belangrijk om je huid strak gespannen te houden en de strip er tegen de haargroeirichting af te trekken. Dat doe je best in één vlotte beweging.

8. Je onthaart op de dag van een feestje

Ga je naar een feestje? Onthaar dan zeker niet de dag zelf. Vaak wordt je huid rood na het scheren, waxen of epileren en die roodheid verdwijnt meestal pas na enkele uren. Een dag voor het feest aan de slag gaan, is dus een betere optie.

9. Je stapt de deur uit zonder je huid te verzorgen

Klaar met ontharen? Spoel dan na met koud water. Dit sluit de poriën,waardoor je huid minder vatbaar is voor infecties. Dep je huid droog met een schone handdoek en gebruik een goed hydraterende crème om je huid opnieuw te voeden en sneller te laten herstellen.

Flaneren maar met die zijdezachte benen!

Coverbeeld: iStock

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)