IJzertekort? Dit zijn de symptomen (en dit doe je eraan)

IJzertekort? Dit zijn de symptomen (en dit doe je eraan)
Getty Images

Een ijzertekort is een veel voorkomend kwaaltje dat een grote invloed kan hebben op je dagelijks functioneren. Beter voorkomen dan genezen, dus! Wat zijn de symptomen, en hoe kun je je ijzerpeil weer opkrikken?

Wat doet ijzer?

Je lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine aan te maken. Dat is een stof in de rode bloedcellen die ervoor zorgt dat zuurstof uit de longen bij elke lichaamscel terechtkomt. Een ijzertekort verstoort dit proces, waardoor vooral grote vermoeidheid de kop opsteekt.

Daarnaast heeft ijzer ook nog andere functies:

  • Het mineraal helpt bij afbraak van schadelijke stoffen in je lichaam
  • en bij de productie van afweerstoffen die het immuunsysteem versterken.

Oorzaken ijzertekort

Wie gezond en gevarieerd eet, heeft normaal geen probleem met ijzer. Toch zijn er enkele zaken die ervoor kunnen zorgen dat het lichaam te weinig ijzer binnenkrijgt:

  • Zo kan bloedverlies door ziekte of menstruatie leiden tot ijzerarmoede. Dit is dan ook de reden waarom vrouwen een hogere ijzerbehoefte hebben dan mannen.
  • Ook een vegetarisch eetpatroon kan voor een ijzertekort zorgen, omdat dierlijke producten in grote mate onze ijzertoevoer verzorgen. Te weinig ijzer in de voeding is dus een vaak voorkomende oorzaak.
  • Een andere oorzaak kan zijn dat het lichaam het mineraal niet goed opneemt in je darmen, door een darmaandoening, bijvoorbeeld.
  • Ook een langdurige fysieke inspanning kan een ijzergebrek veroorzaken.
  • Tot slot heb je op sommige momenten meer behoefte aan ijzer Dit geldt vooral voor kinderen in de groei, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

Hoe herken je een ijzertekort?

Mensen die een ijzertekort hebben, kunnen last krijgen van een aantal vervelende kwaaltjes:

  • futloosheid
  • snel vermoeid en buiten adem
  • hartkloppingen en een onregelmatige hartslag
  • duizeligheid
  • hoofdpijn
  • oorsuizen
  • rusteloze benen
  • hevige bloedingen bij de menstruatie
  • een bleke huid
  • broze nagels
  • haaruitval

Heb je last van deze symptomen en denk je een ijzertekort te hebben? Maak dan een afspraak bij je huisarts. Met een eenvoudige bloedafname kom je te weten hoe het met je ijzerpeil gesteld is.

Het is immers belangrijk om je ijzerniveau weer op te krikken, want een tekort kan in sommige gevallen best schadelijk zijn. Het kan bloedarmoede (anemie) veroorzaken en kinderen in de groei hebben ijzer nodig om hun denkvermogen en spiercoördinatie te ontwikkelen.

Je ijzerpeil opkrikken doe je zo

ijzertekort symptomen

Heb je een tekort? Dan kan je huisarts je voedingssupplementen voorschrijven, maar gezond en gevarieerd eten is de eerste stap. Er bestaan twee vormen van ijzer:

  • Heem-ijzer vind je in dierlijke producten (zoals vlees, vis, gevogelte en eieren) en wordt heel goed door het lichaam opgenomen.
  • Niet-heemijzer komt voor in plantaardige producten (zoals fruit, brood, graanproducten, noten, zaden en groenten), maar wordt veel minder efficiënt opgenomen.

Opgelet! Koffie, thee en calcium verlagen de opname van heem- en niet-heemijzer, terwijl vitamine C de opname net verhoogt. Om het ijzer uit plantaardige producten dus goed op te nemen, kun je best groenten en fruit eten die rijk zijn aan deze vitamine (zoals citrusvruchten, kiwi’s, aardbeien en tomaten). Eet bijvoorbeeld een stuk fruit bij je lunch om het ijzer uit brood beter op te nemen. Hier lijsten we alvast wat combinaties op die je ijzerinname bevorderen.

Te veel ijzer is ook niet goed

Let op, want overdaad schaadt: te veel ijzer is ook niet goed en kan tot klachten als chronische vermoeidheid of orgaanbeschadiging leiden. Laat je dus altijd goed begeleiden door je arts en begin niet zomaar ijzersupplementen in te nemen.

Bronnen: Gezondheidsnet, Gezondheid en Wetenschap

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)