Goeie vraag: is het gezond om te sporten op een nuchtere maag?

Goeie vraag: is het gezond om te sporten op een nuchtere maag?
Getty Images

‘s Ochtends een work-out inplannen kan heel wat voordelen met zich meebrengen. Je lichaam krijgt een energieboost en je voelt je opperbest doorheen de dag. Maar is het een slim idee om nog vóór het ontbijt, op je nuchtere maag, te sporten?

Sporten op een nuchtere maag

Je lichaam verbruikt koolhydraten om aan energie te komen. Maar omdat je koolhydraatreserves na een nacht vasten van zo’n 8 à 12 uur laag zijn, zoekt je lichaam naar een andere manier om aan energie te komen. Je lichaam gaat dan over op vetverbranding, tot je ontbeten hebt. Sporten op een nuchtere maag zorgt er dus voor dat je meer vet verbrandt dan wanneer je wél hebt ontbeten.

Val je meer af bij een nuchtere training?

Een goede reden om élke keer nuchter te trainen? Niet meteen. Een nuchtere training zal je niet noodzakelijk helpen om meer af te vallen.

Bij het afvallen is het belangrijk om meer calorieën te verbranden dan het aantal calorieën dat je opneemt via je voeding. Of de calorieën nu verbrand worden door koolhydraten of vetverbranding, maakt voor je lichaam niet veel uit. Als je op een nuchtere maag sport, is alleen de brandstof anders. Daarom is het belangrijk om je totale eet- en beweegpatroon te bekijken, en na een nuchtere training nog steeds gezond te ontbijten.

Niet bij elke sport

Kies je voor een work-out met een lage intensiteit, zoals yoga, wandelen of pilates? Dan kan het zeker geen kwaad om af en toe het ontbijt uit te stellen en je lichaam te laten overgaan op vetverbranding. Je lichaam kan dit zonder problemen een uur tot anderhalf uur volhouden om voldoende energie te krijgen om te sporten.

Bij work-outs met een hoge intensiteit, zoals hardlopen, een intervaltraining of touwtjespringen, is het dan weer niet verstandig om te sporten op een nuchtere maag. Ze vragen om meer energie waardoor je wél best een ontbijt nuttigt, zodat je lichaam de nodige koolhydraten kan verbranden.

Een gezond ontbijt

Sporten op een volle maag is natuurlijk niet zo fijn. Ontbijt daarom één tot anderhalf uur voor je work-out en kies voor iets lichts om maag- en darmklachten tijdens het sporten te vermijden. Lichte ontbijtjes die je lang verzadigd houden zijn bijvoorbeeld:

  • Yoghurt met havermout en fruit
  • Havermoutpap met halfvolle, magere of plantaardige melk
  • Volkorenbrood of crackers met (smeer)kaas of mager vlees
  • Een smoothie met fruit en havermout
  • Hier vind je nog meer ideeën!

Bron: Fitchannel.com

Mis deze artikels niet:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)