17x natuurlijke vetverbranders die je kunnen helpen bij het afvallen

17x natuurlijke vetverbranders die je kunnen helpen bij het afvallen
Getty Images

Naast voldoende bewegen, blijft gezond eten de sleutel tot succes om een kilootje af te vallen. Zet gerust deze natuurlijke vetverbranders wat meer op het menu voor een extra duwtje in de rug!

17x natuurlijke vetverbranders

1. Zoete aardappelen

Zoete aardappelen zitten tjokvol bètacaroteen, een antioxidant dat gelinkt is aan vetopslag, én bovendien een positief effect op je weerstand heeft. De koolhydraten in zoete aardappelen worden bovendien langzaam door je lichaam opgenomen, waardoor je minder snel weer honger krijgt.

2. Eieren

Eieren zijn rijk aan eiwitten en helpen vet te verbranden. Ze bevatten veel vitamine B12, wat belangrijk is voor de vetafbraak in je lichaam. Eet ze wel met mate om je cholesterolgehalte te beschermen.

3. Zuivelproducten

natuurlijke vetverbranders

Calcium vind je in overvloed in zuivelproducten. Het gaat op natuurlijke wijze de vetproductie tegen, én kan helpen om lichaamsvet af te breken. Kies voor de magere of halfvolle versies van melk, kaas en yoghurt. Een yoghurtje met fruit en havermout is bijvoorbeeld een lekker en gezond ontbijt.

4. Vette vissoorten

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, zijn vette vissoorten prima om op het menu te zetten als natuurlijke vetverbranders. Ze bevatten omega 3-vetzuren, die de vetmassa in je lichaam helpen te verminderen. Voorbeelden van vette vis zijn zalm, haring, heilbot en makreel.

5. Rucola

Deze pittige slasoort bevat kaempferol, een natuurlijk antioxidant dat een positief effect heeft op het metabolisme van je spiercellen. Het gevolg: ze verbruiken meer energie en verbranden sneller vet.

6. Koolgroenten

Bepaalde koolsoorten, zoals spruiten, broccoli, bloemkool, boerenkool, savooikool en rode kool bevatten sulforafaan, een antioxidant dat het verbrandingsproces stimuleert.

7. Pindakaas

Pindakaas mag dan wel veel calorieën bevatten, het zit ook boordevol gezonde enkelvoudige vetzuren die je spieren ondersteunen en vet verbranden. Kies wel altijd voor de natuurlijke variant zonder suiker en beperk jezelf tot maximaal drie eetlepels per dag.

8. Avocado’s

natuurlijke vetverbranders

Ook avocado’s zitten bomvol gezonde vetten. Als je ze met mate eet (want: ze bevatten wel veel calorieën), dan geven ze je metabolisme een boost door je cellen die energie produceren, te beschermen. Bovendien helpen ze tegen ontstekingen en kunnen ze je bloedsuikerspiegel mee op peil houden.

9. Kokosolie

Kokosolie bevat MCT-oliën die snel omgezet kunnen worden in energie, waardoor er minder vet wordt opgeslagen. Vervang olijfolie (wat trouwens ook een heel gezond alternatief voor boter is) dus eens door kokosolie tijdens het koken en bakken. Je zult zien dat het je gerecht een verrassend lekkere smaak geeft!

10. Artisjokken

Artisjokken bevatten erg veel vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen, wat ze erg gezond maakt. Ze stimuleren de afgifte van gal, verantwoordelijk voor de vertering van vetten.

11. Bonen en peulvruchten

Sojabonen, kikkererwten, linzen, zwarte bonen, witte bonen, … Ze zijn prima geschikt als natuurlijke vetverbranders, omdat ze veel vezels en ijzer bevatten en je richting een gezond gewicht kunnen helpen. Dankzij de vezels voel je je sneller voldaan en blijf je langer verzadigd.

12. Pompelmoezen

Verwerk eens een pompelmoes in je salade, smoothie of fruitsap! Ze versnellen je metabolisme en helpen calorieën te verbranden. Bovendien zijn de citrusvruchten rijk aan vezels, en dat geeft je dan weer sneller een voldaan gevoel.

13. Citroenen

natuurlijke vetverbranders

Hier kon je al lezen dat water met citroen wonderen kan doen. Het sap helpt bij het verwijderen van afvalstoffen uit je lichaam. Het geeft bovendien een energieboost, terwijl het amper calorieën bevat en rijk is aan vitamine C. Dat laatste antioxidant kan je helpen bij het afvallen.

14. Groene thee

Groene thee boost je spijsvertering: het is rijk aan antioxidanten en helpt vet te verbranden, omdat het de thermogenese op gang brengt. Dat heeft te maken met een stijging van de verbranding van calorieën. Bovendien is groene thee gezonder voor je lichaam dan zwarte thee, dus schenk gerust een kopje extra in.

15. Chiazaad

Chiazaadjes zijn rijk aan proteïne, vezels en omega 3-vetzuren en werken perfect als natuurlijke vetverbranders. Ze geven je spijsvertering een boost, zorgen ervoor dat je minder snel honger krijgt en spreken je vetverbrandingshormonen aan. Voeg ze dus gerust eens toe aan je yoghurt, salade, smoothie of havermoutpap.

16. Knoflook

Knoflook is een krachtig antioxidant dat het stresshormoon (cortisol) in je lichaam helpt te verlagen. Dat hormoon zorgt ervoor dat je lichaam calorieën opslaat als buikvet.

17. Chilipepers

Goed nieuws voor wie van pittig eten houdt: chilipepers zitten bomvol capsaïcine, een stofje dat ervoor zorgt dat je lichaam meer calorieën gaat verbranden.

Bronnen: Bodystore, Gezondheidsgoeroe.nl

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)