‘Meal Prepping’: de gouden tip om tijd (én geld) te besparen

'Meal Prepping': de gouden tip om tijd (én geld) te besparen

Thuiskomen van het werk, beslissen wat je wilt eten, naar de supermarkt gaan en daarna nog koken? Daar heeft niemand tijd voor, of zin in. De oplossing? Enter ‘meal prepping‘, oftewel: een dag koken voor een hele week! 

Goesting in gezond

Gezond koken is meer dan ooit het credo in de Vlaamse keuken. Maar het vereist meer tijd, en daar wringt vaak het schoentje! Tijd hebben we niet altijd in overvloed, en een belletje naar de pizzakoerier is snel gefikst. Pak het slimmer aan, en doe aan meal prepping!

Zo ga je aan de slag:

1. Goed begonnen is half gewonnen

Zoek lekkere en gezonde recepten uit, maak een planning en een boodschappenlijstje. Ga na wat je wilt eten op welke dag. Hoeveel eten heb je daarvoor nodig? Bekijk ook zeker je koelkast eerst: wat zit er nog in, wat kun je gebruiken?

2. Multitasken

Je hoeft geen hele zondag door te brengen in je keuken! Met een goede voorbereiding ben je een uurtje zoet. Vergeet niet te multitasken: je kunt perfect iets bakken in de oven, terwijl je je saus op smaak brengt!

3. Maak niet té veel op voorhand

Niet elk ingrediënt kun je op voorhand snijden, bakken of koken. Smoothies op voorhand blenden is geen goed idee bijvoorbeeld. Het fruit snijden en apart in de koelkast bewaren of invriezen wel! Sta ook even stil bij vinaigrettes: die maken je salades slap. Eitjes op voorhand koken is een goed idee, een avocado snijden dan weer niet.

4. Je kunt niet alles invriezen

Sauzen, soepen, kruiden en de meeste groenten kun je invriezen. Aardappelen, sla, ajuinen of zuivel vries je dan weer beter niet in. Grote hoeveelheden, zoals soep of spaghettisaus, vries je beter in kleinere porties in!

Tip: Gerechten met rauwe eieren, vis of vlees bewaar je echter best niet langer dan twee dagen. Stoofschotels of vullingen kun je langer bewaren, en die worden er alleen maar beter op.

5. Le moment suprême

Als je voedsel wil ontdooien, doe je dat best langzaam door ze de avond van tevoren in de koelkast te leggen. Voeg ’s avonds verse ingrediënten toe, en hop: je maaltijd kan zo op tafel!

Extra tips:

  • Heb je nog wat rijst of groenten over? Gooi niets weg, maar verwerk ze in een lekker lunchgerecht dat je mee kunt nemen naar je werk! Gezonder (en lekkerder) dan ons dagelijks brood, toch?
  • Hoe je dit alles bewaart, invriest of mee on the go neemt? Met de bewaardozen uit de Libelle Lekker Shop, natuurlijk! Je kunt ze makkelijk stapelen, ze zijn doorschijnend waardoor je snel ziet wat er in de koelkast staat én je kunt er een fijne boodschap op schrijven voor je geliefden.

Bewaardozen met krijtstift (€ 29,95 – voor meer informatie klik hier)

Voordelen van meal prepping:

Goed tegen stress

Op voorhand zo veel mogelijk voorbereidingen doen, haalt de druk van de ketel voor de rest van de week. Op deze manier heb je minder stress!

Goed tegen voedselverspilling

Restjes kun je invriezen of de dag erna meenemen naar je werk. Weggooien hoeft eigenlijk nooit, want alles wat je koopt, wordt gebruikt!

Het is gezonder

Een lege koelkast, veel honger en weinig tijd. Precies dan loopt het mis. Wie vooraf plant, eet gezonder.

Extra leesvoer:

Nog extra praktische tips nodig? Of wat dacht je van heerlijke recepten? Deze kookboeken wijzen je de weg in de kunst van het meal preppen!

1 Meal prepping door Keda Black

€ 24,99 – voor meer informatie klik hier.

2 In 2 uur Meal Prep door Caroline Pessin

€ 22,50 – voor meer informatie klik hier.

3 Meal prepping Low Carb door Ruitenbergboek B.V.

€ 12,99 – voor meer informatie klik hier.

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)