Gezwollen voeten en enkels tijdens de zomer: dit doe je eraan

Gezwollen voeten en enkels tijdens de zomer: dit doe je eraan
Getty Images

Tijdens de zomer kun je soms last krijgen van gezwollen enkels en voeten. Een vervelend probleem en niet bepaald charmant als je graag sandalen draagt. Gelukkig valt er meestal iets aan te doen. Dit zijn onze tips.

Waarom zwellen je voeten en enkels op?

Bij warme temperaturen zetten je bloedvaten uit, waardoor er meer bloed wordt aangevoerd. Maar omdat er meer bloed wordt aangevoerd, is het lastiger om dat bloed ook weer goed af te voeren. Daardoor ontstaat er een druk op je aderen en wordt er vocht door de wanden van je kleinere bloedvaten geperst. Dat veroorzaakt zwellingen, waarvan je het ongemak het snelst merkt aan je voeten en enkels. De zwaartekracht is op dat vlak de grote boosdoener.

Je voeten en enkels zijn nochtans niet de enige lichaamsdelen die kunnen opzwellen tijdens hitte: ook je benen, handen en vingers kunnen ermee te kampen krijgen. Dat heeft te maken met het feit dat je lichaam de warmte moeilijker kwijt kan bij hogere temperaturen, waardoor je sowieso meer vocht vasthoudt. Dat is vooral het geval aan je handen (en vingens) en voeten, de ‘uiteindes’ van je lichaam. Je kunt ook last krijgen van opgezwollen benen.

Het kan voorkomen bij zowel mannen als vrouwen, maar vrouwen zijn in het algemeen gevoeliger voor dit lastige kwaaltje. Vooral vrouwen die zwanger zijn, kunnen snel opgezwollen voeten krijgen.

Dit kan gezwollen voeten erger maken

In combinatie met hitte kunnen verschillende andere factoren de zwelling verergeren. Dat zijn onder meer:

  • Te veel zout eten
  • PMS
  • Bepaalde medicatie tegen bijvoorbeeld diabetes, een hoge bloeddruk of pijn
  • Bepaalde ziektes (bijvoorbeeld schildklierproblemen, nierziektes en hartcomplicaties)
  • Te lang in dezelfde houding blijven staan, zitten of liggen

9x gouden tips tegen gezwollen voeten

  1. Drink voldoende water. Dat zorgt ervoor dat het afvoeren van vocht in je voeten makkelijker gaat.
  2. Probeer genoeg te bewegen. Dat is goed voor de doorbloeding en stimuleert de spieren in je benen, waardoor het vocht kan afnemen.
  3. Probeer geleidelijk aan te acclimatiseren aan de hitte. Meteen uren gaan zonnen is uit den boze.
  4. Eet minder zout. Zout eten zorgt ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt.
  5. Eet wél veel vochtafdrijvende groenten en fruit, zoals bieten, boontjes, groene bladgroenten, citroen en ananas.
  6. Ook eten waar veel magnesium in zit, zoals noten, bananen en spinazie is ideaal. Magnesium zorgt er namelijk voor dat je langer gehydrateerd blijft, waardoor je lichaam minder geneigd zal zijn om zelf extra vocht vast te houden.
  7. Leg je benen wat hoger als je zit of ligt, door er bijvoorbeeld een kussen onder te leggen. Dat vermindert de druk in de aderen.
  8. Ook een enkel- en voetmassage kan wonderen doen.
  9. Neem een wisseldouche: besproei je benen en voeten afwisselend met warm (geen heet) en koud water. In ieder geval zijn hete baden of douches af te raden. Warm is wel oké.

Blijven je voeten en/of enkels toch steeds opnieuw opzwellen, of blijven ze verschillende dagen opgezwollen? Neem dan contact op met de huisarts. Misschien heb je last van oedeem (overmatige vochtophoping) of is er iets anders aan de hand.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)