(Volwassenen)acne: wat doe je eraan?

(Volwassenen)acne: wat doe je eraan?
Getty Images

Heel wat tieners hebben last van acne, maar ook veel volwassenen krijgen ermee te maken. En dan hebben we het niet over één of twee onzuiverheden, maar over een heuse opstoot van puistjes en onderhuidse ontstekingen. Een vervelend probleem!

Wat is acne?

Acne is een huidaandoening die vooral voorkomt op het gelaat, de borst, nek, schouders en rug. Het uit zich in mee-eters, puistjes, pukkels, rode bultjes, vlekken en onderhuidse ontstekingen.

Hoe ontstaat acne?

Acne en puistjes kennen vele onderliggende oorzaken, zoals stress, slaaptekort, medicatie, cosmetica en hormonale veranderingen (zoals je menstruatie, een zwangerschap of de menopauze). Hierdoor gaat je huid te veel talg produceren, die een uitstekende voedingsbodem vormt voor slechte bacteriën. Je huidflora geraakt uit evenwicht en het teveel aan slechte bacteriën kan je poriën doen verstoppen en voor een ontstekingsreactie zorgen. Zo kan acne ontstaan.

3x misverstanden over acne

  • Een groot misverstand rond acne is dat je van chocolade puistjes krijgt. Acne heeft grotendeels met je hormonen te maken, dus af en toe een stukje chocolade eten kan weinig kwaad voor je huid. Overdrijf er wel niet in en weet dat een gevarieerd voedingspatroon de basis vormt voor een gezonde huid: het is immers je grootste orgaan.
  • Acne heeft ook niets te maken met een slechte huidverzorging. Integendeel, je huid té veel wassen kan acne net in de hand werken.
  • Acne is niet besmettelijk. De bacterie die verantwoordelijk is voor acne, leeft diep in de huid en kan niet zomaar van de ene op de andere mens overgaan.

Wat kun je doen?

Vooraleer je acne kunt behandelen, is het belangrijk om te weten dat het wel degelijk om acne gaat. Roodheid in het gezicht, een overgevoelige huid en kleine pukkeltjes kunnen bijvoorbeeld ook wijzen op rosacea. Een behandeling tegen acne kan het probleem in zo’n geval erger maken. Ga dus altijd eerst naar de dermatoloog om advies te vragen.

1. Hormonen: niet altijd de beste oplossing

Acne wordt vaak behandeld met de anticonceptiepil, terwijl het algemeen geweten is dat die heel wat bijwerkingen met zich kan meebrengen. “De pil is niet altijd de beste oplossing voor acne“, zegt dr. Ingmar Claes van huidverzorgingsmerk YUN. “In elk type anticonceptiepil zitten andere hormonen die een andere impact kunnen hebben op acnesymptomen. Zo kan een pil met een hogere androgene werking zelfs de talgproductie bevorderen en acne versterken. Zeker is het feit dat de pil veel effecten heeft die we wetenschappelijk nog niet volledig kennen en dat ze dus ook risico’s met zich meebrengt.”

2. Gebruik aangepaste verzorgingsproducten

acne behandeling

De huidflora, het laagje bacteriën dat op je huid zit, heeft een grote invloed op de vorming van acne. Daarom is het belangrijk dat je huidflora in evenwicht is om acne weinig kans te geven om door te breken.

Heel wat mensen smeren huidverzorgingsproducten om goed te doen, maar dikwijls bereiken ze net het tegenovergestelde effect. Sommige producten brengen je huid uit balans, omdat ze niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën doden terwijl die essentieel zijn voor de gezondheid van je huid.

Wees dus altijd voorzichtig als je nieuwe producten begint te gebruiken en laat je adviseren door je dermatoloog. Alvast goed om te weten:

  • Salicylzuur is een van de meeste effectieve cosmetische ingrediënten voor de behandeling van acne. Het is een exfoliant die de verstopping van de talgklieren tegengaat en ontstekingsremmend werkt.
  • Ook benzoylperoxide is een zeer geschikt ingrediënt om acne mee te behandelen. Het doodt acnebacteriën en wordt al meer dan 40 jaar met succes ingezet tegen de kwaal.
  • Lokaal gebruik van vitamine C (ascorbinezuur) kan helpen om acne te verminderen.
  • Ook vitamine A (retinol) zorgt voor een mooiere en gladdere huid. Voor de behandeling van acne kan de arts een crème met een hoge concentratie voorschrijven.
  • Overige cosmetische ingrediënten die de huid met acne kunnen verbeteren, zijn ingrediënten die ontstekingsremmend werken: bv. niacinamide, allantoine, groene thee, glycyrrhiza glabra of quercitin.

3. Reinig goed

Reinig je huid zachtjes, maar grondig met aangepaste reinigingsproducten, ook als je geen make-up draagt. Reinigen verwijdert overtollig talg, haalt onzuiverheden weg en houdt je huid fris. De crèmes die je na het reinigen smeert, worden zo ook veel beter opgenomen.

Tip: droog je huid nooit ruw af, maar ga eerder deppend te werk met een schone, zachte handdoek. Wees lief voor je huid, en dan zal je huid ook lief zijn voor jou.

4. Ga langs bij de expert voor een behandeling

Aangepaste behandelingen, zoals peelings, kunnen je huid sneller doen vernieuwen waardoor een frisse, ‘nieuwe huidlaag’ verschijnt. Onzuiverheden, pigmentvlekjes en littekens als gevolg van acne kunnen dus aanzienlijk verminderen.

Er zijn ook peelings verkrijgbaar voor thuisgebruik, maar als je echt last hebt van huidproblemen zoals acne, raden we af om zelf aan de slag te gaan. Laat het werkje liever over aan een dermatoloog of schoonheidsspecialiste om de behandeling in gecontroleerde omstandigheden uit te voeren.

5. Uitduwen: een echte no-go

acne volwassenen

Probeer de verleiding om mee-eters en puistjes uit te duwen te weerstaan. Dat kan het namelijk erger maken, omdat je zo andere plekjes op je huid kunt ‘besmetten’ en het probleem dieper in je huid kunt duwen. Bovendien wordt het risico op littekens groter. Afblijven is de boodschap!

6. Blijf van je gezicht

Simpel, maar effectief: raak je gezicht zo weinig mogelijk aan, zeker als je last hebt van acne. Bacteriën die aan je handen en vingers hangen, dringen door tot in je poriën en kunnen meer puistjes en onzuiverheden uitlokken. Om dezelfde reden is het ook heel belangrijk dat je je handen goed wast vooraleer je producten aanbrengt.

7. Let op voor de zon

Let op met zonlicht op een acnegevoelige huid. Het klopt dat de zon puistjes uitdroogt waardoor ze in eerste instantie kunnen verdwijnen, maar vaak komen de problemen achteraf erger terug. Je huid maakt namelijk meer talg aan om zichzelf te beschermen.

Weet wel dat zomerse temperaturen de bloedsomloop en de zweetproductie stimuleren, wat de huidporiën vrij kan maken. Na het transpireren (en het smeren van zonnecrème) is het wel belangrijk dat je je huid reinigt, anders bereik je net het tegenovergestelde effect.

8. Weg met die dikke laag make-up

Let op met cosmeticaproducten, in het bijzonder met foundation en make-up op basis van olie. Die kunnen je poriën verstoppen en het probleem alleen maar erger maken. Gebruik je toch graag wat make-up om je huid te egaliseren, ga dan voor niet-comedogene (= niet-verstoppende) producten in poedervorm. Laat je adviseren door de apotheek of dermatoloog en ga zeker niet op eigen houtje naar de drogisterij.

9. Ontspan!

Stress en angst kunnen ook een negatief effect hebben op je huid en zo acne stimuleren. Maak het probleem dus niet erger dan het al is door er oneindig over te piekeren. Ontspan en slaap voldoende, dat komt je huid en je gezondheid alleen maar ten goede.

10. Vervang je kussensloop regelmatig

Was of verwissel je kussensloop om de paar dagen om talg, dode huidcellen en restjes van haarproducten te verwijderen. Zo voorkom je (her)besmetting. Let op met wasverzachter voor je kussensloop, omdat die soms ingrediënten bevat die je poriën kunnen verstoppen.

11. Pas je dieet aan

acne behandelen

Ook een verandering in je voedingspatroon kan zorgen voor een mooiere en gezonde huid:

  • Probeer melkproducten eens te vermijden. Melkproducten bevatten hormonen van de koe en die kunnen leiden tot een vette huid en mee-eters. Producten op basis van soja- en amandelmelk zijn goede alternatieven die zeker het proberen waard zijn.
  • Eet veel voedingsproducten die rijk zijn aan zink, zoals rood vlees, linzen, oesters en bruine bonen. Zink gaat de strijd aan met bacteriën die acne veroorzaken en werkt als natuurlijke ontstekingsremmer.
  • Donkergroene groenten zoals kool en spinazie helpen je huid glad en vrij van acne te houden. Die groenten bevatten vitamines en mineralen die je huid in topconditie houden.
  • Vermijd zoveel mogelijk witte en ‘lege’ koolhydraten zoals suiker, wit brood, rijst en pasta. Een dieet dat veel koolhydraten bevat, kan puistjes doen toenemen. De suikerpiek in je bloed zorgt namelijk voor de aanmaak van insuline, wat op zijn beurt de talgproductie verhoogt.
  • Zet regelmatig bosbessen, braambessen, frambozen en andere bessen op het menu. Ze bevatten namelijk antioxidanten, die ervoor zorgen dat afvalstoffen beter worden afgevoerd.

12. Ga langs bij de dermatoloog

We kunnen het niet genoeg herhalen: een specialist zal je nog altijd het beste kunnen helpen bij acne. Wil je dus echt van het probleem af, of wens je specifieke informatie voor jouw huid, aarzel dan niet om een afspraak te maken. De dermatoloog helpt je ongetwijfeld met plezier verder!

Bronnen: YUN, dr. Jetske Ultee

Meer weten over je huid?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)