(Volwassenen)acne: wat doe je eraan?

(Volwassenen)acne: wat doe je eraan?

Heel wat tieners hebben last van acne, maar ook sommige volwassenen krijgen ermee te maken. En dan hebben we het niet over één of twee onzuiverheden, maar over een heuse opstoot van puistjes en onderhuidse ontstekingen. Een vervelend probleem!

Wat is acne?

Acne is een huidaandoening die vooral voorkomt op het gelaat, de borst, nek, schouders en rug. Het uit zich in mee-eters, puistjes, pukkels, rode bultjes, vlekken en onderhuidse ontstekingen.

Hoe ontstaat acne?

Acne en puistjes kennen vele onderliggende oorzaken, zoals stress, slaaptekort, medicatie, cosmetica en hormonale veranderingen. Hierdoor gaat je huid te veel talg produceren, die een uitstekende voedingsbodem vormt voor slechte bacteriën. Je huidflora geraakt uit evenwicht en het teveel aan slechte bacteriën kan je poriën doen verstoppen en voor een ontstekingsreactie zorgen. Zo kan acne ontstaan.

Helaas hebben steeds meer volwassenen er last van. Lastig is dat, vooral als je weet dat het merendeel van de beautyproducten tegen acne gericht zijn op de tienerhuid. De huid van een volwassene heeft een andere verzorging nodig, omdat de huid naarmate het ouder worden meer moeite heeft om zich te vernieuwen.

3x misverstanden over acne

  • Een groot misverstand rond acne is dat je van vet en ongezond eten puistjes krijgt. Acne heeft met je hormonen te maken, dus een stukje chocolade eten kan weinig kwaad voor je huid. Weet wel dat een gevarieerd voedingspatroon de basis vormt voor een gezonde huid: het is immers je grootste orgaan.
  • Acne heeft ook niets te maken met een slechte hygiëne en het wordt niet veroorzaakt door vuil. Integendeel, jezelf teveel wassen kan acne in de hand werken.
  • Acne is niet besmettelijk. De bacterie die verantwoordelijk is voor acne, leeft diep in de huid en kan niet zomaar van de ene op de andere mens overgaan.

Wat kun je doen?

Hormoontherapie: niet altijd de beste oplossing

Acne wordt vaak behandeld met hormoontherapie, beter bekend als de pil, terwijl het algemeen geweten is dat die heel wat bijwerkingen met zich kan meebrengen. “De pil is niet altijd de beste oplossing voor acne,” zegt Dr. Ingmar Claes, Chief Scientific Officer van huidverzorgingsmerk YUN. “In elk type anticonceptiepil zitten andere hormonen die een andere impact kunnen hebben op acne symptomen. Zo kan een pil met een hogere androgene werking zelfs de talgproductie bevorderen en acne versterken. Zeker is het feit dat de pil veel effecten heeft die we wetenschappelijk nog niet volledig kennen en dus ook risico’s met zich meebrengt.”

Let op voor de zon

Let op met zonlicht op een acnegevoelige huid. Het klopt dat de zon puistjes uitdroogt waardoor ze in eerste instantie verdwijnen, maar vaak komen de problemen achteraf erger terug. Je huid maakt namelijk meer talg aan om zichzelf te beschermen.

Weet wel dat zomerse temperaturen de bloedsomloop en de zweetproductie stimuleren, wat de huidporiën vrij kan maken. Na het transpireren is het wel belangrijk dat je je huid reinigt met lauwwarm water, anders bereik je net het tegenovergestelde effect.

Ontspan!

Stress en angst kunnen ook een negatief effect hebben op je huid en zo acne stimuleren. Maak het probleem dus niet erger dan het al is door er oneindig over te piekeren. Ontspan en slaap voldoende, dat komt je huid en je gezondheid alleen maar ten goede.

Uitduwen: een echte no-go

Probeer de verleiding om mee-eters en puistjes uit te duwen te weerstaan. Dat kan het namelijk erger maken, omdat je zo andere plekjes op je huid ‘besmet’. Bovendien wordt het risico op littekens groter. Afblijven is de boodschap!

Weg met die dikke laag make-up

Let op met cosmeticaproducten, in het bijzonder met foundation en make-up op basis van olie. Die kunnen je poriën verstoppen en het probleem alleen maar erger maken. Gebruik je toch graag wat make-up om je huid te egaliseren, ga dan voor producten in poedervorm. Laat je adviseren door de apotheek of dermatoloog en ga zeker niet op eigen houtje naar de drogisterij.

Reinig grondig

Reinig je huid ’s ochtends én ’s avonds grondig met aangepaste reinigingsproducten, ook als je geen make-up draagt. Reinigen verwijdert overtollig talg, haalt onzuiverheden weg en houdt je huid fris. De crèmes die je na het reinigen smeert, worden zo ook veel beter opgenomen.

Tip: droog je huid nooit ruw af, maar ga eerder deppend te werk met een schone zachte handdoek. Zo bescherm je je huid.

Gebruik aangepaste verzorgingsproducten

De huidflora, het laagje bacteriën dat op je huid zit, heeft een grote invloed op de vorming van acne. Daarom is het belangrijk dat je huidflora in evenwicht is om acne weinig tot geen kans te geven om door te breken.

Heel wat mensen smeren huidverzorgingsproducten om goed te doen, maar dikwijls bereiken ze net het tegenovergestelde effect. Sommige producten brengen je huid uit balans, omdat ze niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën doden terwijl deze essentieel zijn voor de gezondheid van je huid.

De juiste producten zijn dus erg belangrijk. Belgisch huidverzorgingsmerk YUN brengt sinds enkele jaren producten op de markt die gebaseerd zijn op goede bacteriën. Ze bestrijden de slechte en beschermen, versterken en herstellen je huidbarrière.

ACN – Behandeling acne

Vervang je kussensloop regelmatig

Was of verwissel je kussensloop om de paar dagen om talg, dode huidcellen en restjes van haarproducten te verwijderen. Zo voorkom je (her)besmetting. Let op met wasverzachter voor je kussensloop, omdat die soms ingrediënten bevat die je poriën verstoppen.

Pas je dieet aan

Een verandering in je voedingspatroon kan zorgen voor een mooiere en gezonde huid:

  • Probeer melkproducten eens te vermijden. Melkproducten bevatten hormonen van de koe en die kunnen leiden tot een vette huid en mee-eters. Producten op basis van soja- en amandelmelk zijn goede alternatieven die zeker het proberen waard zijn.
  • Eet veel voedingsproducten die rijk zijn aan zink, zoals rood vlees, linzen, oesters en bruine bonen. Zink gaat het gevecht aan met bacteriën die acne veroorzaken en werkt als natuurlijke ontstekingsremmer.
  • Donkergroene groenten zoals kool en spinazie helpen je huid glad en vrij van acne te houden. Die groenten bevatten vitamines en mineralen die je huid in topconditie houden.
  • Vermijd zoveel mogelijk witte en ‘lege’ koolhydraten zoals suiker, wit brood, rijst en pasta. Een dieet dat veel koolhydraten bevat, zorgt er namelijk voor dat het aantal mannelijke hormonen in je lichaam toeneemt. Die toename kan zorgen voor puistjes.
  • Zet regelmatig bosbessen, braambessen, frambozen en andere bessen op het menu. Ze bevatten namelijk antioxidanten, die ervoor zorgen dat afvalstoffen beter worden afgevoerd.

Ga langs bij de dermatoloog

Een specialist zal je nog altijd het beste kunnen helpen bij acne: elke huid is namelijk anders. Wil je dus echt van het probleem af, of wens je specifieke informatie voor jouw huid, aarzel dan niet om een afspraak te maken. De dermatoloog helpt je ongetwijfeld met plezier verder!

Bronnen: YUN, Gezondheidsnet – Beeld: Getty Images

Meer weten over je huid?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)