Gezond detoxen: meer energie dankzij deze 5 haalbare tips

Gezond detoxen: meer energie dankzij deze 5 haalbare tips
Getty Images

Je lichaam krijgt het soms hard te verduren. Schadelijke stoffen en ongezonde bewaar- en voedingsmiddelen zorgen ervoor dat onder andere je lever voortdurend aan het werk is. Bovendien veroorzaakt een ongezondere levensstijl ook vaak een lusteloos gevoel. Dankzij deze tips kun je gezond detoxen; je lever en energielevel zullen je dankbaar zijn!

Gezond detoxen: 5 makkelijke manieren

Drink veel water

Als je lichaam onvoldoende vocht krijgt, voel je je vermoeid en daalt je concentratievermogen. Afvalstoffen worden opgehoopt in je lichaam, wat een vermoeid gevoel veroorzaakt of zelfs versterkt. Water spoelt, en helpt je lichaam om die toxische stoffen makkelijker te verwerken. Drink dus voldoende water, eet veel groenten en fruit en zet regelmatig soep op het menu.

Vind je water drinken te saai? Dan kun je er altijd wat fruit aan toevoegen!

Laat alcohol (even) achterwege

Wijn, bier, sterke drank, champagne … ze zijn erg belastend voor je lever. Alcohol is een giftige stof, dus de lever moet op volle toeren draaien om die drankjes te verwerken. Voor één glas is je lever een tot anderhalf uur zoet. Ook de afbraakproducten die vrijkomen, zijn toxisch voor je lichaam. Een van de meest evidente manieren om je lever te ontzien, is dus door niet te drinken. Een alcoholstop van een maand heeft al effect: je slaapt beter, je huid wordt mooier en je voelt je fitter en energieker.

Drink zwarte, ongezoete koffie

Zwarte, ongezoete koffie zorgt voor lagere niveaus aan schadelijke stoffen in de lever en werkt ontstekingsremmend, zo blijkt uit heel wat onderzoeken. Ook heeft koffie een gunstig effect op leveraandoeningen.

Kook levervriendelijk

Ook de manier waarop je eten klaarmaakt, heeft impact op je lever. Zo heeft je lichaam meer moeite om gefrituurde, gerookte, geroosterde of gebakken voeding te verteren dan gestoomde, gepocheerde, gekookte of gestoofde etenswaren. De verklaring is eenvoudig: aan de eerste bereidingen wordt meer vet toegevoegd, waardoor meer toxische stoffen vrijkomen.

Zet dít op het menu

Sommige voedingsmiddelen ondersteunen je lever om optimaal te functioneren. Je doet er dus goed aan om ze regelmatig in huis te halen.

  • Avocado’s helpen je lever bij de aanmaak van het antioxidant glutathion. Dat is een sterke ontgifter, omdat het schadelijke stoffen aan zich bindt die je lichaam daarna verlaten via de gal.
  • Knoflook bevat allicine, dat onder meer helpt om kwik en bepaalde kunstmatige toevoegingen die we via onze voeding binnenkrijgen af te voeren via de lever.
  • Groene bladgroentes bevatten veel chlorofyl, een stofje dat helpt om gifstoffen te neutraliseren.
  • Rode biet stimuleert de aanmaak van ontgiftende enzymen en gaat ontstekingen aan de lever tegen.
  • Ook noten houden je lever in topconditie: ze verkleinen het risico op niet-alcoholische leververvetting, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.

Wat je zeker niet mag doen: crashdiëten

Heel wat detoxkuren – zoals sapdiëten – beloven een grote schoonmaak voor je lichaam (met snel gewichtsverlies als toemaatje) maar bieden een heel eenzijdig voedingspatroon. Zo’n kuur is eigenlijk een crashdieet, en dus erg ongezond. Je valt wel af, maar verliest vooral vocht en spierweefsel. Beter en gezonder is om elke dag gevarieerd en evenwichtig te eten. Je lichaam voert afvalstoffen dan continu af, je blijft op een gezond gewicht en krijgt alle nodige voedingsstoffen binnen om je lever optimaal te laten werken.

Tekst: Sanne De Lee

Las je deze artikels al?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)