Fit in het najaar: zo blijf je de kou de baas tijdens het sporten

Fit in het najaar: zo blijf je de kou de baas tijdens het sporten

Het is niet omdat het kouder wordt, dat je niet meer in de buitenlucht kunt sporten. Integendeel! Sporten in de frisse lucht is heel gezond, maar soms niet altijd aangenaam als het écht koud is. Geen nood: zo blijf je Koning Winter de baas.

Opwarmen

Als je in de koude lucht sport, is het extra belangrijk om je spieren goed op te warmen. Bij koud weer spannen je spieren zich op, waardoor je spierpijn en blessures kunt krijgen als ze niet goed warm zijn vooraleer je aan je work-out begint.

Aangepaste kleding

Ook kleding is erg belangrijk tijdens het sporten. Terwijl je in de zomer best naar een luchtige sportoutfit grijpt, ga je nu best voor water- en winddichte kleren om je spieren warm en soepel te houden. Volgens topsporters zijn arm- en oorwarmers daarbij onmisbaar.

Water

Het mag dan misschien niet meer zo warm zijn, toch is het belangrijk om genoeg water te blijven drinken. Ook als je geen dorst hebt, heeft je lichaam vocht nodig. Je zweet nog altijd, ook al valt het niet meer zo hard op.

Ademhaling

Koude lucht zorgt ervoor dat je luchtwegen vernauwen, waardoor je minder vlot kunt ademen. Pas daarom het ‘drie in en drie uit’-trucje toe om je ademhaling onder controle te krijgen. Bij elke drie stappen die je zet, adem je in langs je neus. Bij de volgende drie stappen adem je weer uit langs je mond. Door op die manier adem te halen, verwarm je ook de koude lucht vooraleer die je longen bereikt.

Bron: Libelle.nl – Beeld: iStock

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)